Zagrebački električni tramvaj (ZET) početkom je mjeseca testirao potpuno električni autobus MAN Lion’s City 12E na raznim linijama diljem Zagreba s ciljem upoznavanja s novim tehnologijama, njihovim prednostima i eventualnim nedostacima. Sada smo dobili i povratne informacije o tome kako se autobus pokazao te kakvi su bili dojmovi vozača i putnika.
Naime, MAN Lion’s City 12E, kakav je koristio ZET tijekom testiranja, je gradski niskopodni autobus dužine 12 metara, kapacitet je 35 sjedećih i 40 stajaćih mjesta. Autobus se pokreće centraliziranim pogonskim sustavom, motorom kontinuirane snage od 160 kW, a vršne snage od 240 kW te je opremljen baterijom kapaciteta 480 kWh koja je raspoređena u 6 baterijskih paketa.
„Testiranjem najsuvremenijeg autobusa proglašenog najboljm eurposkim autobusom za 2023. godinu, na svojim redovnim linijama, ZET se intenzivno priprema za primjenu novih tehnologija kojima se smanjuju emisije štetnih plinova i poboljšava kvaliteta zraka u Zagrebu“, objasnili su nam iz ZET-a.
Električnim busevima tako ste se mogli voziti u petak 31. ožujka na liniji 119 (Črnomerec – Podsused most), u subotu 1. travnja na liniji 124 (Črnomerec – Gornji Stenjevec), u nedjelju 2. travnja na liniji 102 (Britanski trg – Mihaljevac), u ponedjeljak 3. travnja na liniji 114 (Ljubljanica – Prečko) te u utorak 4. travnja na liniji 138 (Britanski trg – Zelengaj).
Navedene linije odabrane su tako da se električni autobus testira u različitim uvjetima. Primjerice, linijama 119 i 114 testirao se doseg autobusa po ravnome, linija 102 i 138 testirao se doseg na brdskim linijama, a linijom 124 testirao se kombinirani doseg autobusa.
Iz ZET-a ističu da je potrošnja varirala ovisno o dobu dana, kretanjima vanjske temperature od 2 – 20 celzijusa, različitih itinerara i načina vožnje samih vozača. Tako je najmanja potrošnja bila 0,8 kWh/km (linija 124, kretanje temperature od 15 – 20 stupnjeva), a najveća 1,8 kWh/km (linija 138, kretanje temperature oko 23 stupnja, automatski paljenje klime za grijanje autobusa).
“Zanimljivo, samo opterećenje autobusa pri velikim brojem putnika na liniji 134, u pojedinim polascima nije uvjetovalo i veću potrošnju u odnosu kada se u autobusu nalazilo svega nekoliko putnika. Na liniji 134 je autobus od očekivanih 270 km ostvario 224 kilometara, pri čemu se potrošnja kretala oko 1,4 kWh/km. Kako je autobus bio opremljen električnom rampom za olakšani pristup osobama s invaliditetom, navedena oprema je i uspješno testirana na liniji 138, na kojoj je učestala potreba za korištenjem rampe zbog Specijalne bolnice Goljak“, ispričali su nam predstavnici ZET-a.
Autobus su testirala dva vozača čije je školovanje bilo ubrzano, do 2 sata, što zasigurno, unatoč brzom usvajanju znanja od strane vozača, nije u punoj mjeri doprinijelo maksimalnoj ekonomičnosti potrošnje električne energije. No bez obzira na to vozači su bili izuzetno zadovoljni karakteristikama autobusa, posebice vozačkim sjedalom, preglednošću upravljačkog dijela, udobnošću i tihim načinom rada.
Donosimo i komentar jednog od vozača: “Autobus koji sam vozio proteklih dana pokazao se odličnim. Svakako je to novo iskustvo, pošto je autobus na struju, no imam samo pozitivne komentare. Odličan je za voziti, udoban, upija neravnine i ništa ne lupa. Jako dobro vuče i kad je pun i kad je prazan, nema neke velike razlike. Uz brdo vuče odlično, ali tu i potroši malo više struje. Kočnice su odlične, nema nikakvih trzaja ili slično. Pregledan je kao i svaki autobus ovog proizvođača što se tiče retrovizora, unutarnjih i vanjskih, ali posebno bih izdvojio senzore koji prate pješake u mrtvom kutu, što je odlična stvar za gradski prijevoz kod skretanja.”
Iz ZET-a ističu da su i putnici također pozitivno reagirali na novi autobus. Učestalo su mobitelima fotografirali autobus i pozitivno su komentirali dizajn i kvalitetu izrade, a imali su i mnoštvo pitanja za vozače. Najčešće pitanje bilo je kada će takav električni autobus biti dio ZET-ovog voznog parka.
Jedina istaknuta mana je bio sporiji punjač koji im je bio jedini dostupan za potrebe testiranja, odnosno DC punjač snage 40 kW. Zbog navedenog, baterija se morala puniti 10 sati, a samim tim dnevna raspoloživost električnog autobusa na liniji se kretala do 14 sati, što je u ovom slučaju pokrivalo rad samo dvije smjene vozača. No s obzirom na to da se MAN Lion’s City 12E može puniti snagom do 150 kW, prilikom kupovine ovakvog autobusa bi se zasigurno i bolje pripremila infrastruktura.
„Osim ekološke komponente, cilj ovakve pogonske tehnologije je tiši rad i manje vibracije unutar vozila čime se doprinosi udobnosti putovanja. Dodatna prednost za pružatelje usluge javnog prijevoza poput ZET-a je i smanjenje troškova održavanja, budući da ovakvi autobusi u odnosu na autobuse pogonjene fosilnim gorivima ne zahtijevaju servisne aktivnosti koje su uobičajene na autobusima na fosilna goriva“, objasnili su nam predstavnici ZET-a.