Posljednjih godina sve veći broj kompanija razmišlja o elektrifikaciji flote vozila kako bi smanjili dugoročne troškove, utjecali na smanjenje emisija štetnih plinova, ali i kako bi svoje poslovanje prilagodili ESG ratingu. Električne flote vozila danas se mogu vidjeti u tvrtkama različitih djelatnosti, ali još uvijek primjećujemo kako dostavne tvrtke u najvećoj mjeri elektrificiraju vlastite flote.
Najpoznatiji primjer za elektrifikaciju flote u Hrvatskoj je upravo Hrvatska pošta koja danas broji više od 420 električnih vozila u svojoj floti, a osim toga, razvija vlastitu mrežu punionica za električna vozila kojih će ove godine biti više od 80 diljem zemlje.
Shodno tome, kontaktirali smo predstavnike Hrvatske pošte kako bi nam prikazali razlike u troškovima između električnih i konvencionalnih dostavnih vozila u njihovoj floti. Za potrebe ovog istraživanja usporedili smo tri skupine vozila, a to su laka dostavna vozila poput Opela Comba i Renaulta Kangooa, poluteretna vozila poput Opela Vivara te mopede.
Troškovi poluteretnih vozila
Poluteretna vozila, s obzirom na svoju veličinu, najčešće se koriste za dostave većih paketa te su tako vrlo često i najveći potrošači. Hrvatska pošta u svojoj floti ima 56 poluteretnih električnih vozila Opel Vivaro-e, koja su od siječnja do studenog prešla gotovo 971.677 kilometara.
Iz Pošte ističu da su navedena vozila imala prosječnu potrošnju od 24 kWh/100 kilometara čime je za navedenu sveukupnu kilometražu u 11 mjeseci potrošeno 233.202 kWh. Obračunamo li da je prosječna cijena kWh u navedenom razdoblju iznosila 0,099€/kWh (0,75 kn/kWh), dolazimo do ukupnog troška od 23.087 eura (173.949 kn).
S druge strane, jednaka takva dizelska vozila imala su prosječnu potrošnju od 11,23 litre na 100 kilometara čime bi za navedenu sveukupnu kilometražu potrošila 109.119 litara goriva. Obračunamo li da je prosječna cijena litre dizela u navedenom razdoblju iznosila 1,19€/l (8,97 kn/l), dolazimo do ukupnog troška od čak 129.851€ (978.367 kn).
Prema tome, razlika samo u troškovima goriva između električnih i dizelskih dostavnih kombija u 11 mjeseci korištenja iznosila je gotovo 106.764 eura (804.413 kn).
Troškovi lakih dostavnih vozila
Pošta u svojoj floti također ima i 56 električnih lakih dostavnih vozila, među kojima su 52 Opela Combo-e i četiri Renaulta Kangooa Electric, a isti se najčešće koriste za gradske dostave paketa. U razdoblju od siječnja do studenog ove godine navedena vozila prešla su čak 1.111.848 kilometara.
Navedena vozila, prema podacima Hrvatske pošte, imaju prosječnu potrošnju od 20,2 kWh na 100 kilometara čime je za navedenu sveukupnu kilometražu u 11 mjeseci potrošeno 224.655 kWh. Obračunamo li da je prosječna cijena kWh u navedenom razdoblju iznosila 0,099€/kWh (0,75 kn/kWh), dolazimo do ukupnog troška od 22.241 euro (167.574 kn).
Dizelska vozila, koja su ekvivalent navedenim električnim modelima, imala su prosječnu potrošnju od 8,01 litara na 100 kilometara čime su za navedenu sveukupnu kilometražu potrošila 89.059 litara goriva. Obračunamo li da je prosječna cijena litre dizela u navedenom razdoblju iznosila 1,19€/l (8,97 kn/l), dolazimo do ukupnog troška od 105.980 eura (798.507 kn).
Stoga, razlika u troškovima goriva između električnih i dizelskih lakih dostavnih vozila u 11 mjeseci korištenja iznosila je gotovo 83.739 eura (630.931 kn).
Usporedba troškova mopeda
Žuti mopedi vjerojatno su i najprepoznatljivije vozilo Hrvatske pošte, a pohvalno je da se u njihovoj floti danas nalazi 126 električnih mopeda. Isti se u pravilu koriste za kratke rute u svim gradovima i općinama diljem Hrvatske pa su u razdoblju od siječnja do studenog ove godine navedeni električni mopedi prešli 222.837 kilometara.
Električni mopedi, prema podacima HP-a, imaju prosječnu potrošnju od 7 kWh na 100 kilometara čime je za navedenu sveukupnu kilometražu u 11 mjeseci potrošeno 15.599 kWh. Obračunamo li da je prosječna cijena kWh u navedenom razdoblju iznosila 0,099€/kWh (0,75 kn/kWh), dolazimo do ukupnog troška od 1.544 eura (11.635 kuna).
S druge strane, jednaki takvi benzinski mopedi imali su prosječnu potrošnju od 5,07 litara na 100 kilometara čime su za navedenu sveukupnu kilometražu potrošili 11.298 litara goriva. Obračunamo li da je prosječna cijena litre benzina u navedenom razdoblju iznosila 1,19€/l (8,97 kn/l), dolazimo do ukupnog troška od čak 13.445€ (101.298 kn).
Shodno tome, razlika u troškovima goriva između električnih i benzinskih mopeda u 11 mjeseci korištenja iznosila je 11.901 eura, odnosno 89.668 kuna.
Zaključak
Usporedimo li navedene troškove električnih i konvecionalnih dostavnih vozila, vidljivo je da je Hrvatska pošta u samo 11 mjeseci uštedjela čak 204.674 eura (1.542.116 kuna) na troškovima goriva koristeći toliku flotu električnih vozila. Također, tu treba uzeti u obzir da smo uspoređivali tek dio električnih flote, odnosno 238 od sveukupno 420 električnih vozila.
Naravno, poznato je da su navedena električna vozila u startu skuplja od konvencionalnih vozila pa je procjena da će se električna laka dostavna vozila i poluteretna vozila ovakvim smanjenjem troškova goriva isplatiti kroz 4-5 godina, a električni mopedi trebali bi se isplatiti već za jednu do dvije godine.
No vrijedi napomenuti i da u ovom članku nismo dodatno uspoređivali troškove održavanja koji bi isplativost električnih vozila sigurno dodatno ubrzali, s obzirom na znatno manju potrebu za održavanjem, ali vjerujemo da je već i ovo stvaran pokazatelj da je prelazak na električna vozila vrlo isplativ.
U konačnici, najbitniji podatak je sljedeći, a to je da je Hrvatska pošta u 11 mjeseci s tim električnim vozilima smanjila emisije CO2 za 556 tona koja bi konvecionalna vozila ispustila u zrak u navedenih 2,3 milijuna prijeđenih kilometara.