TLDR: Eva Ribelle nije samo jedan od bržih električnih motocikala, riječ je o jednom od najbržim motocikala općenito.
A za one koje zanima više, nastavite čitati.
U slučaju da niste čuli za Energica motore, a zanimaju vas električna vozila, riječ je o ekipi iz Modene koja je uspjela napraviti nešto slično Mati Rimcu, ali u svijetu supersportskih motocikala. Energica je tvrtka nastala prije desetak godina iz dobavljača Formule 1 s troje zaposlenih, a danas ima globalnu mrežu distributera i preko 100 zaposlenih.
Električni Moto GP tako se zadnjih godina vozio isključivo na motorima Energice, modelom Eva Ego, iz čega je tvrtka izvukla tehnologiju i svjetski priznat status kao jedini proizvođač ozbiljnih super sport električnih strojeva za masovnu prodaju. Odnedavno je Energica motore moguće nabaviti i u Hrvatskoj preko uvoznika tvrtke Infidel koja nam je omogućila testiranje Eve Ribelle, jednog od 4 snažna modela električnih motocikala.
Prvo što upada u oči je težina od 260kg, no iako me zabrinulo kontroliranje tolike mase, ta težina takvom stroju potpuno pristaje. Gotovo polovinu mase motocikla zauzima baterija (oko 110kg), a njezin položaj i ležište težine izrazito su važni. Tako se ona nalazi sprijeda ispod “tanka goriva” pa sve do dna šasije. Unutar nje nalaze se aktuatori koji na neuobičajeno stanje poput pada, prevrnuća i sličnog, reagiraju prekidom isporuke struje u sistem.
Baterija je opremljena i LPR načinom (Long Period Rest Mode) koji, ako krećete na put i niste u mogućnosti konstantno dopunjavati bateriju, omogućuje da ste mirni mjesecima. Bateriju napunite do malo ispod 80% i aktivacijom LPR načina uz motor spojen u utičnicu 220V možete kamo god želite, sigurni da će baterija ostati izbalansirana. Naime, punjenje na DC struju ne balansira bateriju, to čini samo izmjenična struja pa se preporučuje što češće puniti motor na 220V i ne prekidati proces dok se motor sam ne ugasi.
Ispod sjedala nalaze se oba punjača, CSS2 za DC struju kojime se napuni 80% za 40 minuta te Type 2 za AC struju koji vuče 3kWh i do 14A iz kućne mreže. Kad je baterija motora na 10%, prikopčate ga na utičnicu od 220 V i do jutra je pun. Ne preporuča se da baterija padne na manje od 20%, no ako se do kraja isprazni trebate je što prije napuniti do kraja.
Energica Eva Ribelle mogla bi se izgledom svidjeti zapravo svima – oštre razlomljene linije i izgled “nabrijanog kukca” od sprijeda zbog zanimljivih prednjih svjetala odaju da se radi o pravoj raketici. Gledano sa strane, Ribelle ima sličnosti s nekim Ducati i KTM modelima. Bočne plastike su oštre i razlomljene i nude dobru zaštitu od vjetra za koljena, a dok se kroz bočne plastike nazire baterija, električni motor iza nje se vidi gotovo u cijelosti. Tvorničke gume su Pirelli Diablo Rosso III koje u sklopu s Brembo diskovima izgledaju jako zanimljivo.
Položaj na motoru je odličan za vozača srednje visine, ni previše naprijed ni previše nazad, a tome pomaže i oblik sjedala. To je mjesto niže i šire od suvozačkog jer je Ribelle zapravo motor za uživanje vozača. Uz Eco mode, do 95 km/h, ovaj stroj od 260 kg s motorom snage 107 KW i silom 210 Nm prijeći može čak 400 km s jednim punjenjem u što smo se uvjerili jer se nivo baterije spušta sporo po gradu i otvorenoj cesti, a motor prosječno troši samo par kWh.
Baterija se puni kad vraćamo (osjetljivu) ručicu gasa, a s regenerativnim punjenjem, kad motor najbrže usporava i štedi kočnice, motor se na semaforu može zaustaviti i bez upotrebe kočnica. A pritom će se motor jako dobro čuti. Naime, iluzija je da su Energica motori nečujni. Eva Rebelle je tih samo kad stoji na mjestu, a čim krene razvija se kombinacija zvukova elektro motora, lanca i guma. Ovisno o okolišnoj buci, taj zvuk je dovoljno glasan da vas u kvartu gdje nije buka čuju svi pri 10-20-30 km/h. Kako idete brže, buka postaje veća i motor zvuči kao jet avion.
A sad o brzini! Ribelle je limitirana na 200 km/h, a brzine na njoj ne postoje. Uz Eco i Rain način, te Sport koji nismo isprobali, jer otpušta svu snagu i gasi softverske intervencije pa između vas i isporuke golemog okretnog momenta više ništa ne stoji, postoji i dovoljno snažna opcija Urban, u kojem Ribelle postaje – zvijer. Ubrzanja su jaka i ne stisnete li motor nogama osjećaj je kao da će sve ispod vas nestati i ostat ćete u zraku!
Motor ima i opciju Cruise Control, tempomat, no postoji opasnost da zaspete na tempomatu jer vožnja pri brzinama većim od 100 km/h traži da legnete naprijed. Ribelle se odlično snalazi po svim vrstama cesta, od makadama do autoputa, a usprkos težini vožnja je glatka, sigurna i zabavna.
Jedno punjenje na Energici na već ludom Urban načinu je dovoljno za 130-150 km dosega. No, za duži je put situacija drugačija. Standardnom brzinom na autocesti motor vuče oko 13-20 kWh, baterija je 21,5 kW, a domet oko 80 km na Urban načinu, što znači da punjenje, na relaciji Split-Zagreb, slijedi malo iza Šibenika. Nakon 40 minuta punjenja na DC punionici motor je bio na 93%, no baterija nije bila balansirana, a i punjenje je iznad 90% postalo sporije. Konačan rezultat? Tijekom putovanja autocestom Split-Zagreb Ribelle je trebalo napuniti 5 puta po cijeni od 40-ak kn po punjenju.
Put je trajao duže nego što bi s benzinskim motorom, ali električna varijanta super sport motora s ubrzanjem 2,6 sek do 100 km/h, sposobnim i za dalja putovanja, i to po kiši, sasvim je opravdala svoj status.
Ako usporedimo Energicu s benzinskim motorima sličnih performansi, računica izgleda ovako:
Super sport motor – 26.700€
– godišnje održavanje 5 god. (filteri, ulje, serviseri, tekućine i sl.) – 2.000€
– godišnje 10.000km, oko 4.000€ goriva u 5 godina po trenutnim cijenama od oko 12kn(1,5€) po litri
– na vožnju se potroši oko 6.000€ u 5 godina
Energica Eva Ribelle – 26.700€
– godišnje održavanje 5 god. (filteri, ulje, serviseri, tekućine i sl.) oko 1.000€
– godišnje 10.000km, oko 1.000€ struje u 5 godina po trenutnim cijenama
– na vožnju se potroši oko 2.000 € u 5 godina
Energica motori traže minimalno održavanje, a odlazak u servis je gotovo nepotreban. Nakon kupnje prvi servis je na 1000 km radi pregleda motora, a nakon toga osnovno održavanje možete raditi sami uz par osnovnih alata. Energica ipak daje garanciju na bateriju 3 godine, odnosno 50.000 km.
Ta baterija će dugo imati visoku vrijednost jer sve i da joj kapacitet padne recimo 30%, još uvijek imate bateriju na kojoj može funkcionirati čitava prosječna kuća. Primjera radi, Teslin Powerwall ima 13,5 kWh što se smatra dovoljnim za te svrhe.
Testni model koji smo dobili ima stariju verziju motora iz 2020. godine, a svi kasniji modeli opremljeni su jačim motorima jer je Energica u suradnji s tvrtkom Mavel prošle godine proizvela novi elektro motor isključivo za Energicu s 10 kilograma manje i 10% više snage.
Jedna od stvari na koju treba pripaziti je da se na malim brzinama ili dok stojite na mjestu motor ne nagne preko 30-ak stupnjeva jer je masu od 260kg nemoguće zadržati kad krene.
Energica ima aplikaciju za mobitele kojom se spajate sa svojim vozilom koja je uglavnom beskorisna. Radi samo na Bluetooth dok ste blizu motora i funkcije koje ima su limitirane. Još jedna je mana, manja, nedostatak centralnih nogara. U nekim situacijama bi bilo zgodnije postaviti motor na centralne nogare, posebno kad je vrijeme za podmazivanje lanca.
Sve u svemu, Energica je postigla da se na motoru pokretanom isključivo strujom vozite “gospodski”, ali bome na jednom od najbržih vozila na cesti uopće.
Osim Ribelle, Energica nudi još i model Eva Esse 9, čija cijena počinje od 19.900€, a sa slabijom baterijom od 13,4 kWh to je najjeftinija Energica, Ego koji je trkaći motor limitiran elektronski na brzinu od 240 km/h te novi putni model Experia opremljen još jačom baterijom od 22,5 kWh. Na svim modelima, osim Experie, postoji mogućnost raznih dodataka kao što su koferi, nosači kofera, trkaće postavke softvera, Ohlins ovjes, keyless, grijanje ručica, vjetrobran i drugi.
📸 Photos by: Ante Beban and Energica