Električna vozila (EV) sve su češće u središtu rasprava o sigurnosti u prometu, posebno u vezi s njihovom zapaljivošću. Ova tema postala je relevantna zbog brzog rasta broja električnih vozila i popratnih zabrinutosti javnosti o mogućim požarnim opasnostima povezanima s litij-ionskim baterijama. Mitovi o zapaljivosti električnih vozila često proizlaze iz nerazumijevanja tehnologije i sigurnosnih mjera, što dovodi do nepotrebnog straha i širenja dezinformacija.
Mit 1: Električna vozila su sklonija požarima od tradicionalnih vozila
Jedna od najčešćih zabluda je da su električna vozila sklonija požarima od vozila s unutarnjim izgaranjem (ICE). Istraživanja pokazuju suprotno – električna vozila imaju nižu stopu požara po 100.000 vozila u usporedbi s benzinskim i hibridnim vozilima. Na primjer, jedno istraživanje sugerira da je rizik od požara kod električnih vozila otprilike 20 puta manji nego kod vozila s unutarnjim izgaranjem.
Mit 2: Manji sudari češće uzrokuju požare u EV-ima
Drugi mit sugerira da su električna vozila sklonija požarima nakon manjih sudara. Zapravo, električna vozila, poput konvencionalnih, dizajnirana su prema strogim sigurnosnim standardima. Sigurnosni mehanizmi, poput automatskog isključivanja baterije prilikom sudara, dodatno smanjuju mogućnost izbijanja požara.
Mit 3: Požari u električnim vozilima teže su za gašenje
Neki smatraju da su požari u EV-ima opasniji i teži za kontrolirati nego u benzinskim vozilima. Iako požari u litij-ionskim baterijama mogu biti zahtjevni za gašenje, moderna električna vozila opremljena su naprednim sigurnosnim sustavima koji upozoravaju vozače i hitne službe na potencijalne probleme, omogućujući brzu reakciju i sprječavanje većih incidenata.
Sigurnosne inovacije i budući izazovi:
Kako bi povećali sigurnost, regulatori su uveli mjere poput obaveznih zvučnih signala na niskim brzinama kako bi EV-ovi bili sigurniji za pješake i bicikliste. Nadalje, proizvođači neprestano razvijaju naprednije baterijske tehnologije kako bi smanjili rizik od toplinskog bijega i drugih sigurnosnih problema.
Unatoč medijskim izvještajima, stvarni incidenti zapaljenja električnih vozila relativno su rijetki. Većina problema s baterijama javlja se kod oštećenja baterijskog paketa ili proizvodnih nedostataka, što je slučaj i kod drugih tehnologija.
Iako postoje određeni rizici, električna vozila su općenito sigurnija u pogledu zapaljivosti u odnosu na tradicionalna vozila. S razvojem tehnologije baterija i sve učinkovitijim protokolima hitnih intervencija, ti će se rizici dodatno smanjivati. Ključna je edukacija vatrogasaca, hitnih službi i šire javnosti kako bi se bolje razumjeli specifični izazovi s kojima se električna vozila suočavaju u slučaju požara.
Ovaj tekst ima za cilj razjasniti zablude o zapaljivosti električnih vozila te pružiti točne informacije o sigurnosnim mjerama koje se kontinuirano primjenjuju kako bi vožnja električnih automobila bila što sigurnija. Ne smijemo dopustiti da, zbog nedovoljne educiranosti, vozači električnih vozila budu diskriminirani, da im se onemogućava ugradnja punjača na vlastitim parkirnim mjestima ili zabranjuje ulazak u javne garaže i slična mjesta.