Bez obzira što zima ove godine baš i nije pokazala svoje zube, odlazak u Alpe je uvijek dobar vikend izbor. Još kad vam ekipa iz Forda za taj vikend uruči Mustang Mach-e, vikend vam ne može pokvariti ni loša vremenska prognoza.
Ford Mustang Mach-e smo već detaljno obradili prilikom prvog testa, a i prilikom testa dosega kada smo s njime u 10 dana napravili više od 2.000 kilometara. Stoga ćemo se u ovom putopisu osvrnuti većinom na iskustvo punjenja prilikom putovanja u manje-više zabačene slovenske alpske krajeve.
U pravilu kada u Strujnom krugu preuzmemo električni automobil na teste, s ovlaštenim distributerom se najčešće dogovorimo oko troškova koji su povezani s punjenjima automobila u razdoblju dok je isti na testu.
Iskustvo nas uči da se prilikom primopredaje svačega naslušamo kad su u pitanju troškovi testiranja koje odrađuju razni novinari koji primarno nisu usmjereni na električne automobile – znate već onu; “džabe je pa samo tankaj i/ili puni“. Međutim, cijela poanta korištenja električnih vozila je, među ostalim, i ušteda koja je ostvariva ne samo po gradu, nego i na konkretnijim putovanjima.
Kako unutar našeg tima imamo dosta opipljiv uzorak odrađenih testova te smo svoj mindset već odavno prebacili na struju, iz iskustva znamo da putovanje može biti dosta povoljno ako planirate svoje putovanje te se odlučite biti gost hotela i/ili restorana koji svojim klijentima omogućuju nadopunjavanje prilikom posjete.
Konkretno, odlazak prema zapadu iz Zagreba danas u pravilu turistima omogućava dostupnost punjenja ne samo u gradovima i na prometnicama, nego sad već i u svakom malo ozbiljnijem objektu. S obzirom na to da Mustang Mach-e na autocesti ima prosječan doseg od oko 300 kilometara, pri konstantnih 130-140 km/h, za prvo stajalište smo odabrali Ljubljanu.
Ljubljana je uvijek dobar odabir za provesti barem jedno popodne, a dok smo šetali glavnim slovenskim gradom, naš Mustang Mach-e se punio na AC punionici. To je ujedno bilo i jedino punjenje koje smo platili na ovome putovanju – punih 12 eura za nadopunu baterije.
Nakon provedenog podneva u Ljubljani, nastavljamo naše putovanje prema naselju Kobarid smještenom u zapadnom dijelu Slovenije među vrhovima Julijskih Alpi. Ceste prema Kobaridu kao da su napravljene za zabavan sportski automobil poput Mustanga, a čim više se bližite spomenutom naselju, pogledi postaju sve bolji i bolji.
Vožnjom otvorenom cestom dosta se smanjuje i potrošnja kod električnih vozila pa je tako primjerice kod Mustanga Mach-e potrošnja pala na oko 20 kWh/100 km. Takvom potrošnjom Mach-e ima doseg oko 450 kilometara po punjenju, što je i više nego dovoljno za 4-5 dana vožnje po prekrasnim alpskim cestama i istraživanje krajolika.
U spomenutom Kobaridu iznajmili smo apartman koji ima besplatne punionice za električna vozila svojih gostiju pa smo Mustanga mogli puniti tijekom noći da nas svako jutro dočeka puna baterija. No ono što je još bilo lijepo za vidjeti jest da su svi apartmani u okolici bili opremljeni i solarnim panelima koji proizvode dovoljno struje za potrebe i apartmana i punjenja EV.
Na povratku iz Zagreba odlučili smo svratiti do Trsta koji je udaljen 100-injak kilometara od Kobarida. U blizini Trsta smo sjeli na ručak u restoran koji također ima besplatnu punionicu za svoje goste pa zapravo nismo morali ni brinuti o punjenju vozila na daljnjem putu do Zagreba.
Tamo smo kratko nadopunili našeg Mustanga Mach-e dok smo ručali i zaputili se autocestom nazad u Zagreb. Ovo je putovanje bilo u siječnju, vozili smo se autocestom pretežito brzinama između 130 i 150 km/h te sretno stigli u Zagreb s 10 posto baterije.
Konačno, koji je zaključak? Električnim vozilom, bilo to ovakvim sportskim ili klasičnim obiteljskim, si možete priuštiti prekrasna putovanja bez velikih troškova. Ponavljamo – na ovom putovanju smo prešli više od 700 kilometara za samo 12 eura. I to u automobilu u kojem smo uživali u svakom kilometru!
No ovaj test ima još jedan zaključak, a to je po pitanju turizma. Sve veći broj europskih državljana putuje električnim vozilima. S obzirom na to da je Hrvatska poznata turistička destinacija, a uvelike i ovisi o turizmu, nužno je raditi na infrastrukturi punionica u našem ugostiteljskom i smještajnom sektoru.
Udruga Strujni krug je stoga nedavno pokrenula već treću za redom akciju postavljanja punionica u turističkom sektoru pa ako ovo čitate, a vlasnik ste hotela, restorana, apartmana ili jednostavno neke atraktivne lokacije, javite nam se putem ovog linka. Upravo tom akcijom želimo svim vozačima električnih vozila omogućiti gore opisano iskustvo.
Brze DC punionice su odlične za brzu nadopunu na putovanjima, ali nisu nužan odabir ako odrađujete dionice putovanja do 400 kilometara u komadu, a vozači električnih vozila uvijek će preferirati smještaje ili ugostiteljske objekte gdje znaju da će bezbrižno puniti svoje vozilo.