fbpx

Prvi BYD u Hrvatskoj: Iskustvo člana Strujnog kruga

TLDR: Kornel Boroš, član udruge Strujni krug i IT poduzetnik, prvi je vlasnik BYD automobila u Hrvatskoj, modela Dolphin. Ovaj električni automobil snage 150 kW (204 KS) ima LFP bateriju kapaciteta 60,4 kWh koja omogućuje domet od 427 km. Kornel je zadovoljan performansama i praktičnim značajkama poput V2L za napajanje uređaja. Iako ima nekoliko “dječjih bolesti,” Kornel ističe opremljenost, cijenu i dizajn kao ključne razloge za kupnju. Uvoz i registracija auta iz Mađarske prošli su glatko, a otkrivamo i troškove.

Kornel Boroš, član naše udruge Strujni krug i poduzetnik u IT sektoru, javio nam se da izvidimo i isprobamo jedan veliki novitet na našem i europskom tržištu. Naime, Kornel je vlasnik prvog i za sada jedinog BYD-a u Hrvatskoj, i to modela Dolphin.

Dolphin je snage 150 kW, odnosno 204 KS. Ima LFP bateriju koja je prizmatičnog dizajna, a BYD ju proizvodi samostalno, unutar vlastitih pogona. Njen kapacitet je 60,4 kWh i prema WLTP ciklusu prelazi 427 km. Zgodna značajka, ponekad uvelike i praktična, je V2L (Vehicle to Load). Ona omogućuje napajanje raznih električnih uređaja, idealna je za kampiranje, dopunjavanje drugih električnih automobila u nuždi, a može poslužiti i kao podrška kućanstvu tijekom nestanka struje.

Automobil se puni monofazno s 3,6 kW na 16 ampera, odnosno 11 kW trofazno, dok je DC brzo punjenje oko 87 kW. Ono što je posebno zanimljivo i poželjno je krivulja snage koja pri DC punjenju tijekom cijeloga vremena ostaje ravna gotovo do samog završetka punjenja. A brige oko zamjene akumulatora nema jer je i 12V baterija LFP sastava.

Sada se pitate, a koja je cijena ovog noviteta? Odgovor je: 26.000 € + PDV, dakle 32.500 eura.

blank

Toliko o tehničkim detaljima, idemo na iskustvo vlasnika:

Kako to da ste se odlučili kupiti automobil kineske marke Build Your Dreams?

Po struci sam IT-jevac. BYD mi je zanimljiv proizvođač i dugo već pratim njihov uspjeh. Za mene je ovo tablet na kotačima. U Kini su prodali preko 600.000 modela, šire se na Australiju, Novi Zeland i Brazil, dok u Japanu model Dolphin čini čak 20% svih uvezenih automobila.

Kako sam promijenio puno automobila, tako sam shvatio da mi je nekako najbitniji osjećaj da je automobil oko mene. Pod time mislim da je meni kao vozaču ugodno, da su vrata na prikladnoj visini, da imaju materijala, da je kokpit dobro postavljen i da izgleda konkretno, da je središnji armrest ugodan i da mi je sve prilagođeno i orijentirano. Auto dobro leži na cesti, pregledan je, ima odlična ubrzanja i upravljivost, a u gradu mi prosječno troši 10,8 kWh na 100 kilometara.

blank

Što vam je najvažnije kod odabira automobila i kako je BYD ispunio te kriterije?

Kako sam porijeklom i Mađar, lako mi je pratiti da od 2017. proizvode BYD električne autobuse i baterije u Komáromu na sjeveru Mađarske. Pokraj Budimpešte u Fótu gradi se tvornica za sklapanje baterija, a na samom jugu u Szegedu također je u tijeku izgradnja, i to tvornica automobila. Za mene je takva prisutnost brenda na tržištu i ulaganje bilo znak garancije i sigurnosti u proizvod. BYD je kompletno samodostatan brend, a čak i Tesla koristi njihove Blade baterije koje ugrađuje u Giga tvornici Berlin-Bradenburg. To su, naravno, odlične baterije.

Skepsa koju mogu čuti od nekih ljudi zbog izbora kineskog električnog modela podsjeća me na početke Hyundaija u Europi u odnosu na njihov trenutni uspjeh. Kroz to sada prolazi i BYD. U Mađarskoj još uvijek nemaju svoju direktnu prodaju, nego su u prodaji preko najveće auto kuće za BMW automobile.

blank

Ima li nešto što Vam se u autu ne sviđa?

Postoji nekoliko stvari. To su, što se kaže – dječje bolesti. Iako nije nedostatak u izradi, ima stvari koje bi trebalo usavršiti. Recimo, ne mogu odspojiti prijenosni punjač (Granny cable) iz utora za punjenje bez otključavanja automobila NFC karticom, što ponekad aktivira alarm. Nadalje, automobil previše tuli po mom ukusu – za brzinu, voznu traku i sigurnost, ali to sve postoji zbog aktualnih europskih propisa i može se isključiti, ali svaki put prije nove vožnje.

I zadnje, slabo grije! Evo vidite, ovo je toplinska pumpa sa 6 ventila koja je visoko učinkovita, ali treba joj vremena da se pokrene, pa često moram pojačati grijanje kako bi mojoj supruzi bilo ugodno tijekom vožnje. Također su me prethodni automobili naviknuli na svjetlo koje se pali u skretanju, tzv. turning-light. Posebno mi fali senzor za kišu, da brisači sami odrade svoje.

Koje još Dolphinove značajke biste izdvojili?

NFC kartica za pokretanje auta i autopilot su kopija Tesle, a super značajka je sustav koji šalje poruku i e-mail kada senzori zabilježe kretanje u automobilu nakon vožnje, upozoravajući ako je dijete ostalo u autu. Ako ne reagirate, upali se alarm, što mi se jednom dogodilo na punjaču, a u početku nisam znao o čemu je riječ. Ova značajka je pohvalna jer ne znam za drugog proizvođača automobila koji aktivno brine o ostavljenoj djeci u autima.

Ja sam na auto stavio all-season gume da nemam brige oko izmjene, a auto odlično koči, što sam isprobao. Super su mi Matrix LED svjetla – s njima je cesta baš osvijetljena, i sviđa mi se dizajn stražnjeg light-bara koji se proteže od ruba do ruba.

Kornel, vozili smo i družili cijeli dan te prošli sve pojedinosti. Koji je Vaš zaključni dojam oko BYD Dolphina?

Opremljenost, cijena i podrška. Price performance je idealan i presudan. Prvo mi je interesantan što je drukčiji od svega što imamo na cestama, a onda kakav je dizajn. Stvarno se vidi da nisu opterećeni idejom kako auto treba izgledati iznutra, BYD-u je svaki model potpuno drugačiji. Baš sam nedavno dobio i OTA – Over The Air softver nadogradnju, iako s malim prometom – mogu dijeliti i Hot Spot za Internet. Isporuka je bila s lagera, a čeka se između 6 i 8 tjedana.

blank

Za kraj, možete li nam opisati kako ste uvezli auto u Hrvatsku iz Mađarske? Koliko je složena procedura, uvoz i registracija, i koji su troškovi?

Prije 7 godina također sam uvezao Ford Transit, a procedura je i danas ista. Unutar EU je isto kao i za bilo koje ICE ili BEV vozilo, neovisno o tome postoji li predstavništvo za tu marku u Hrvatskoj – samo je važno da postoji COC dokument unutar EU.

U koracima:

  1. Platite vozilo i preuzmete ga od trgovca.
  2. Dovedete ga u RH – na prikolici, dakle unos vozila.
  3. Napravi se homologacija temeljem koje se dobije: “Potvrda o sukladnosti pojedinačno pregledanog vozila” u stanici za tehnički pregled koja to radi. To sam platio cca. 85 €.
  4. Carina. “Prijava stjecanja novog prijevoznog sredstva” temeljem koje se izdaje “Rješenje o plaćanju naknade gospodarenja otpadnim vozilima” (po kilogramu 0,08 €, a u mom slučaju je to bilo 129,44 €). U prijavi se navede kilaža i broj kotača.
  5. Registracija. Koliko već to košta za koji auto, pa tako i za moj EV.

Koraci 3. i 4. mogu ići i obrnutim redoslijedom. Tako da ako se prvo odradi carina onda se nakon homologacije može odmah odraditi i registracija vozila.

Htio sam biti potpuno osiguran u prvom trenutku kada sam sjeo u auto, tako da sam na osnovi računa zatražio ponude i sklopio AO i KASKO osiguranje. Carinik može odraditi posao za 4-5 sati, da i to je moguće, mislim, dosta ovisi o carinarnici. Svu papirologiju i registraciju je moguće odraditi unutar jednog dana.

Dodatan trošak je homologacija i zbrinjavanje otpada. To zbrinjavanje otpada već je zapravo plaćeno u državi gdje kupujete vozilo. Teoretski je moguće zatražiti povrat tog iznosa, no ne znam bi li se uopće takav trud isplatio niti koliki je iznos u pitanju za samo jedan automobil. Auto kuće koje se bave uvozom rabljenih vozila to čine jer im se skupi značajan iznos.

Još nešto. Ako vozilo kupuje pravna osoba i račun je bez PDV-a (standardna situacija), onda se u poreznoj upravi mora potvrditi račun da je isti zabilježen u sustavu na PDV-S obrascu. Tu potvrdu traže na registraciji!

Nisam to sve doživio kao gnjavažu! Niti mi se čini da bi 210 € trebalo biti faktor zbog kojeg bi se trebali zazirati od stjecanja vozila u susjednim državama. Naročito ako tamo možete povoljnije doći do vozila.

• Kornel, hvala Vam puno na vremenu i što ste s nama podijelili svoje iskustvo i bogato znanje. Saznali smo puno toga zanimljivoga. Želimo Vam puno sretnih kilometara i da uživate u zajednici Strujnog kruga, jer je uskoro u planu organizirano druženje članova!

Written by: Josip Vukušić, tajnik Strujnog kruga
Photos by: Josip Vukušić, tajnik Strujnog kruga

blank

Newsletter

Značajni popusti i pogodnosti, svježe vijesti i korisne informacije. Jedan klik je dovoljan za upis ili ispis s newsletter liste.

Razmišljate li o kupnji električnog vozila?

Ako želite možete nam ostaviti svoju email adresu pa ćemo vas obavijestiti o popustima za kupnju EV za naše članove:

Ako želite možete nam ostaviti svoju email adresu pa ćemo vas obavijestiti o pogodnostima za vlasnike električnih vozila:

Scroll to Top