Baterija je vjerojatno najvažniji dio svakog električnog vozila, a s obzirom na kemijski sastav iste vrlo često i jedna od najskupljih komponenti na samome vozilu. Upravo zbog toga se i brojni potencijalni kupci svih vrsta električnih vozila nerijetko brinu hoće li ju ikada morati zamijeniti, ali proizvođači električnih vozila s druge strane pružaju garancije koje ulijevaju povjerenje.
No što očekivati nakon što istekne garancija? U pravilu se neće ništa promijeniti jer današnje tehnologije baterija pružaju znatno duži životni vijek baterija, a u slučaju da istoj padne kapacitet i sama funkcionalnost postane smanjena, većina baterija u električnim vozilima se može i reparirati.
Stoga smo posjetili pogone naše partnerske tvrtke Autokuća Gašparić koja se, uz distribuciju električnih viličara diljem Hrvatske, bavi i reparacijom i regeneracijom baterija za iste. Istražili smo što je sve potrebno za održavanje performansi i životnog vijeka baterija za viličare, ali i kako izgleda sam postupak reparacije baterija.
Naime, električni viličari najčešće koriste olovne baterije dimenzionirane da izdrže 7-8 sati efektivnog rada, što u većini slučajeva premašuje potrebe jedne smjene. Prednost takvih baterija je da su poprilično jeftinije od litij-ionskih baterija (kakve danas ima većina električnih vozila), ali zbog toga zahtijevaju i nešto veću brigu oko održavanja.
Za održavanje performansi i životnog vijeka baterije za viličar, važno je slijediti preporuke proizvođača za punjenje, održavanje i korištenje. To može uključivati redovito punjenje, redovite preglede, čišćenje terminala baterije i dodavanje vode ili otopine elektrolita prema potrebi, a potrebno je i održavanje baterije čistom i suhom te izbjegavanje prekomjernog ili premalog punjenja.
“Na kapacitet baterije mogu utjecati različiti čimbenici, uključujući vrstu kemijskog sastava baterije, veličinu i dizajn baterije te uvjete rada. Općenito, kapacitet baterije opada tijekom vremena kako prolazi kroz cikluse punjenja i pražnjenja“, objasnili su nam predstavnici Autokuće Gašparić.
Svaki put kada se baterija puni i prazni, ona prolazi kroz malu količinu „habanja“ što na kraju može dovesti do smanjenja njenog kapaciteta i performansi. Visoke temperature mogu ubrzati proces starenja baterije, dok dugotrajno skladištenje baterije bez korištenja može uzrokovati gubitak kapaciteta. Obrasci punjenja također mogu utjecati na životni vijek baterije, pri čemu su česta duboka pražnjenja i brzi ciklusi punjenja štetniji od plitkih pražnjenja i sporijih ciklusa punjenja.
“Regeneracija baterije je vrlo isplativa alternativa njezinoj zamjeni, posebno u slučajevima kada je baterija još uvijek funkcionalna, ali je tijekom vremena izgubila dio svojih performansi. To se odnosi na proces vraćanja kapaciteta i performansi istrošene ili djelomično pokvarene baterije. Proces regeneracije može se primijeniti na različite vrste baterija, kao što su olovne, nikal-kadmijeve i litij-ionske baterije, a dva najčešća oblika regeneracije su pulsna i kemijska regeneracija“, objašnjavaju nam predstavnici tvrtke.
Sam proces regeneracije obično uključuje korištenje specijalizirane opreme koja primjenjuje visokofrekventnu struju na bateriju ili kemikaliju za otapanje, što pomaže u razbijanju nakupljenih kristala olovnog sulfata na pločama baterije takozvane sulfacije. Ova nakupina čest je uzrok kvara baterije, a njezino uklanjanje može vratiti kapacitet i performanse baterije.
Kada se baterija puni, na negativnoj elektrodi se stvara olovni sulfat, a kada se baterija isprazni, olovni sulfat se ponovno pretvara u olovo i sumpornu kiselinu. Međutim, ako se baterija ne održava pravilno ili je podvrgnuta teškim uvjetima rada, kristali olovnog sulfata mogu se nakupiti na pločama baterije i stvrdnuti u gusti sloj koji može smanjiti sposobnost baterije da drži napunjenost.
“Sulfacija se može pojaviti iz raznih razloga, uključujući ostavljanje baterije u ispražnjenom stanju dulje vrijeme, korištenje pogrešne vrste punjača ili punjenje baterije pogrešnom brzinom, izlaganje baterije ekstremnim temperaturama i izlaganje baterije visokim vibracijama ili udarima“, dodaju.
Pulsna regeneracija je metoda održavanja baterije koja koristi niz visokofrekventnih električnih impulsa za pomoć pri desulfatizaciji i regeneraciji olovnih baterija. Ovaj proces je također poznat kao pulsno punjenje, pulsna desulfacija ili pulsno kondicioniranje. Pulsna regeneracija radi primjenom kratkih izboja visokofrekventne električne energije na bateriju, što može pomoći u razgradnji i uklanjanju kristala sulfata, dok u isto vrijeme ne pregrijava samu bateriju kratkim izbojima.
Ovaj proces također može pomoći u sprječavanju stvaranja novih kristala, što može pomoći u produljenju vijeka trajanja baterije. Regeneracija pulsa može se izvršiti korištenjem specijaliziranih punjača baterija ili opreme za kondicioniranje koja je dizajnirana za isporuku visokofrekventnih impulsa.
Neki punjači baterija i sustavi za klimatizaciju također uključuju druge značajke kao što su automatsko isključivanje, nadzor temperature i mogućnosti testiranja baterije. Pulsna regeneracija općenito se smatra sigurnom i učinkovitom metodom održavanja baterije, sve dok se provodi pravilno i u skladu s uputama proizvođača. Međutim, to nije zamjena za redovito održavanje i brigu o bateriji.
S druge strane, kemijska regeneracija je metoda vraćanja kapaciteta i performansi olovnih baterija korištenjem kemikalija za otapanje i uklanjanje kristala sulfata koji se mogu nakupiti na pločama baterije tijekom vremena. Ovaj proces je također poznat kao kemijska desulfacija ili kemijsko kondicioniranje.
Ona se radi korištenjem kemijske otopine koja je dizajnirana za otapanje kristala sulfata i drugih kontaminanata na pločama baterije. Kemijska otopina obično se sastoji od mješavine sumporne kiseline i drugih aditiva koji pomažu razgraditi sulfatne kristale i ukloniti ih iz baterije.
Kemijska regeneracija može se obaviti pomoću specijalizirane opreme koja je dizajnirana za cirkuliranje kemijske otopine kroz akumulator, bilo spajanjem akumulatora na sustav za kemijsku regeneraciju ili uklanjanjem akumulatora iz vozila i stavljanjem u poseban spremnik.
Partner udruge Autokuća Gašparić radi obje metode gore navedenih postupaka regeneracije, kako bi se pružila raznovrsnost te pristupačnost korisnicima ovisno o njihovim potrebama i metodama rada.
“Za neke korisnike je svakako jednostavniji pristup blaže kemijske regeneracije koja se može odraditi kod stranke ukoliko je potreba za obnovom nešto manja, dok se pulsna regeneracija mora napraviti detaljnije sa specijaliziranim uređajima te se u tim slučajevima baterija dovodi u radionu gdje se odrađuje detaljan proces utvrđivanja stanja, procjene te same regeneracije“, objasnili su nam predstavnici Autokuće Gašparić.