Europska komisija je sredinom 2021. godine objavila prijedlog za stvaranje nove regulacije za infrastrukturu alternativnih goriva (AFIR) koja bi trebala stupiti na snagu već tijekom ove godine, a kojom će se potaknuti znatno brži prijelaz na mobilnost s niskom ili nultom emisijom, uz odgovarajuću infrastrukturu za punjenje takvih vozila. Naravno, kako bi se postigao cilj Europske unije da do 2050. godine postane karbonski neutralna, regulacija za odgovarajuću infrastrukturu postaje neophodna za daljnji napredak.
Europska asocijacija za elektromobilnost AVERE, čija je članica i Hrvatska nacionalna udruga za e-mobilnost Strujni krug, pozdravila je prijedlog Europske komisije te je posljednjih šest mjeseci pripremala dodatne prijedloge kako bi se nadolazeća regulacija što bolje i jednostavnije primijenila u stvarnosti. Iz AVERE-a poručuju da će se prelaskom na uredbu osigurati brza i izravna provedba koju podržava razumna infrastruktura za sve korisnike u skladu s rastom tržišta električnih vozila, ali da postoje područja koja se trebaju dodatno razraditi kako ne bi ozbiljno naštetili poslovnom modelu postojeće infrastrukture.
„Zadnjih šest mjeseci smo naporno radili na novoj regulaciji koja je strateški dokument Europske Unije koji definira korištenje alternativnih izvora energije, točnije vozila na električni pogon. Razlika između dosadašnje direktive i nove regulative je ta što je regulativa obavezna, a direktiva samo savjet državama. Dakle, trenutno radimo na regulativi koja će obavezati i Hrvatsku na nova pravila. S dolaskom regulative možemo očekivati još veći broj super brzih punjača, ne samo za osobni transport, već i za kamionski promet na potezu od Varaždina do Rijeke te Zagreba prema Ljubljani“ objasnio je Hrvoje Prpić, predsjednik Strujnog kruga.
Nova regulacija AFIR značajno bolje definira javno dostupnu infrastrukturu za punjenje vozila, ali ono što je bitnije – tom regulacijom se želi osigurati što jednostavnije povećanje broja punionica diljem Europe. Tako su novom regulacijom postavljeni tzv. nacionalno obvezujući ciljevi kojima bi se propisalo koliko koja članica EU mora postaviti punionica struje ili vodika za laka i teška vozila. Prijedlog AVERE-a je da svaka država u Europi postavi dovoljno infrastrukture za barem 10% od ukupnog broja vozila u državi, što bi primjerice u Hrvatskoj bilo puno više infrastrukture nego što je trenutno potrebno na postojeći broj električnih vozila, ali to je odličan način da se motivira buduće kupce vozila da svakako razmotre prelazak na vozila s nultom emisijom CO2. Vlasnici električnih vozila u Hrvatskoj bi u tom slučaju dolazili na prazne punionice i ne bi imali brige hoće li pronaći mjesto za punjenje, a s druge strane, te punionice bi bile sufinancirane od strane Europske unije pa samu državu takvo širenje infrastrukture ne bi mnogo koštalo.
Također, AFIR-om bi se postavili ciljevi za znatno pojačanje infrastrukture na TEN-T koridoru – jedinstvenoj transeuropskoj mreži prometnica koja povezuje sve glavne prometne točke u Europi. To znači da bi se u Hrvatskoj i susjednim zemljama dodatno povećao broj punionica za laka i teška električna vozila na relacijama Ljubljana-Zagreb i Varaždin-Rijeka. AFIR zahtjeva da se na TEN-T koridoru do 2025. godine na svakih 60 kilometara postavi barem jedna punionica za električne kamione ili autobuse s dva punjača snage do 350 kW, a za laka putnička vozila barem jedna punionica s dva punjača snage do 150 kW. Do 2030. godine taj broj punionica mora biti dvostruko povećan. Dodatna, na svim dodatnim prometnicama koje su povezane s TEN-T koridorom, države članice moraju osigurati jednaku mrežu punionica na svakih 100 kilometara. Upravo bi se na taj način mogao potaknuti brži razvoj vozila s nultom emisijom, veći interes, a ujedno i veća prodaja takvih vozila.
Naplata punjenja vozila bi se prema AFIR-u trebala omogućiti i pomoću bankovnih kartica pa bi svi operateri punionica trebali postaviti čitače kartica na svoje punionice. Time bi se itekako olakšala naplata punjenja brojnim vozačima električnih vozila, a pogotovo turistima koji nisu upoznati s mrežom punjača u zemlji koju posjećuju. Ono što je pri naplati punjenja vrlo bitno jest i transparentni prikaz cijena punjenja. Prijedlog Europske komisije je da na svakoj punionici budu izložene cijene punjenja, ali AVERE tvrdi da je potrebno i digitalno izložiti cijene svih punionica kako bi ih korisnicima bilo lakše usporediti i kako bi same cijene bile transparentnije.
Cilj nove regulacije AFIR je da se svim sadašnjim i budućim korisnicima vozila s nultom emisijom omogući što bolja i kvalitetnija infrastruktura u budućnosti. No nažalost, nova regulacija još uvijek stavlja veliki naglasak na pogone poput plina i vodika, koji iako pomažu smanjenju štetnih plinova, ili nisu dovoljno dobro razvijeni poput vodika ili poput plina još uvijek ostavljaju Europsku uniju ovisnu o fosilnim gorivima u transportu. AVERE stoga stavlja naglasak da je ovu regulaciju bitno svesti samo na tehnologije s nultom emisijom te ju prilagoditi svakoj državi članici Europske unije. Nacionalno obvezujućim planovima može se bolje projektirati na koji način poboljšati i proširiti infrastrukturu za vozila s nultom emisijom, što će u konačnici voditi i do kvalitetnije realizacije cilja da Europska unija uistinu postane karbonski neutralna do 2050. godine.