Električna vozila posljednjih desetak godina postaju sve popularnije rješenje za gradske i međugradske dostave. U počecima smo mogli vidjeti samo dostavljače ili poštare na električnim biciklima kako dostavljaju pisma te pokoje manje dostavno vozilo za kraće gradske relacije. Međutim, danas je situacija poprilično drugačija – brojne dostavne službe već imaju značajnu flotu raznolikih električnih vozila.
Hrvatska pošta je u tom području definitivni predvodnik industrije jer u svojoj floti ima više od 420 električnih vozila. Krajem prošle godine čak smo napravili i izračun koliko Hrvatska pošta godišnje uštedi koristeći razne vrste električnih vozila, od skutera do većih dostavnih kombija, ali često dobivamo upite kakva su zapravo iskustva s terena i može li primjerice veći dostavni kombi udovoljiti potrebama dostava po gradu.
Stoga smo se odlučili uputiti na teren i napraviti reportažu s Josipom, poštarom koji svakodnevno vozi električni kombi Opel Vivaro-e i dostavlja pakete diljem Zagreba. Tako smo imali priliku istražiti koje su prednosti i nedostaci ovakvog načina dostave te razmotriti kako električna vozila mogu utjecati na radnu svakodnevicu dostavljača.
Poštar Josip u Hrvatskoj pošti radi posljednje tri godine. U startu je dostavljao pakete kombijem s dizelskim motorom, a od prošle godine započeo je voziti dostave s električnim kombijem. “Ovo mi je bio prvi put da sam imao priliku iskusiti električno vozilo i sviđa mi se. Vožnja je udobnija, također ovo je ‘automatik’ pa je jednostavnije voziti, a sam kombi je i startniji” – ispričao nam je svoje prve dojmove.
Zanimalo nas je koliko se Josipu promijenila svakodnevica nakon što je prešao na dostave s električnim vozilom, ali tvrdi da nije previše: “Neke bitne razlike u svakodnevici zapravo nema – jedino što vozilo isključujem s punjača kada dolazim na posao i priključujem na punjač kada završim sa smjenom. Sve ostalo je isto – ujutro idem na utovar, oko šest i pol sati sam na terenu, vraćam se na istovar i parkiram vozilo.“
Dostavni kombi Opel Vivaro-e, kojeg vozi Josip, opremljen je baterijom kapaciteta 50 kWh prema čemu bi trebao imati doseg do 220 kilometara po WLTP standardu. Poštar Josip ističe da mu je doseg tog kombija i više nego dovoljan: “Moj svakodnevni krug iznosi oko 80 kilometara, a prema mojem načinu vožnje realan doseg kombija je oko 150 kilometara. Znači, meni ovo vozilo totalno zadovoljava potrebe.“
“Naravno, rekao bih da doseg može dosta ovisiti o tome kako ga voziš, radi li ti grijanje ili klima na najjače i ako ga stišćeš od semafora do semafora, normalno je da će više trošiti, baš kao i dizelski kombi“, dodaje Josip.
Međutim, pitanje koje nas je najviše zanimalo je kolika je razlika u dosegu kad je kombi prazan i kad je natovaren? “Rekao bih da nema neke značajne razlike, barem u mojem slučaju, više da je razlika kad je grijanje ili hlađenje na maksimumu. Prosjek mi je u pravilu isti – preuzmem puno vozilo s procijenjenih 220 kilometara dosega i nakon obavljene smjene od 6-7 sati i 80 kilometara, u pravilu se vraćam s oko 100 kilometara preostalog dosega“, objašnjava Josip.
Poštar Josip je istaknuo i da je veličina ovog kombija idealna za njegovu vrstu dostave: “Dnevno dostavim oko 70 paketa, uglavnom za uslugu brze dostave Paket24, a do sada se nije dogodilo da nešto nije stalo. Zapremnina prtljažnog prostora je taman pa mislim da ne treba više od ovoga.“
Zaključak je jasan – ovakav električni kombi, iako opremljen s manjom baterijom, može vrlo dobro udovoljiti potrebama svakodnevne dostave u gradu ili na međugradskim relacijama. No odlično je za znati i da ne treba previše strahovati ukoliko je kombi natovaren paketima ili prazan jer doseg u većini slučajeva ostaje isti.