Kad je riječ o energetskoj učinkovitosti i e-mobilnosti, Hrvatska pošta postavila je, ali i ostvarila, visoke ciljeve. Prošle je godine u njezin vozni park stigao dosad najveći broj električnih vozila, a pokrenut i ciklus postavljanja električnih punionica radi potreba brzorastućega zelenog voznog parka.
Kako bismo dobili bolji uvid u poslovanje Hrvatske pošte, razgovarali smo s Terezijom Gelo iz tamošnjeg sektora prijevoza koja nam je detaljno opisala nastojanja tvrtke u elektrifikaciji.
POVEĆANJE ELEKTRIČNOGA VOZNOG PARKA I BROJA PUNIONICA
U voznom parku Hrvatske pošte trenutno se nalaze 323 električna vozila od čega je 114 poluteretnih i lakodostavnih vozila, 50 osobnih vozila, 40 četverocikala, 26 mopeda te 93 električna bicikla. Dok se u prošloj godini vozni park povećao za čak 164 nova električna vozila, do lipnja ove godine stići će i 100 novih električnih mopeda.
Kao nužan preduvjet za širenje rastuće flote zelenih vozila i njihovo svakodnevno korištenje, javila se potreba i za postavljanjem punionica, kako je istaknula Gelo. „Dosad je postavljeno 36 punionica na kojima se električna vozila pune u večernjim i noćnim satima u razdoblju manjeg opterećenja sustava. Do lipnja 2023. godine bit će postavljene još 83 punionice čime će Hrvatska pošta imati ukupno 119 punionica“, objasnila je.
Punionice su, kao i električna vozila, raspoređene diljem Hrvatske, a najviše na području Zagreba i Rijeke.
„ZELENA“ DOSTAVA ZA KLIMATSKU NEUTRALNOST
Električna vozila smanjuju emisiju štetnih plinova tijekom vožnje, a iz Hrvatske pošte ističu i da su znatno tiša čime pridonose smanjenju onečišćavanja okoliša bukom. Osim toga su i okretnija što pošti poboljšava obavljanje dostave u užim gradskim jezgrama.
Ova je zelena inicijativa već pokazala i značajne uštede. Hrvatska pošta od 2021. godine sudjeluje u programu Sustav za mjerenje i upravljanje održivošću Međunarodne poštanske korporacije (IPC) kojim se procjenjuje upravljanje održivošću u organizaciji poput klimatskih promjena, učinkovitog korištenja resursa, kružnog gospodarstva i kakvoće zraka. „Nabavom 164 električna vozila ostvarili smo uštedu od gotovo 200 tona CO2, a zbog velikog ulaganja u elektrifikaciju našega voznog parka u 2022. godini, planirana ušteda za 2023. godinu iznosi 1.308 tona CO2 godišnje. To su uštede koje će nas dovesti bliže našemu zelenom cilju – ugljično neutralnom poslovanju“, istaknula je Gelo.
POSTAVLJANJE SOLARNIH PANELA
Osim znatnog ulaganja u električna vozila, početkom 2022. godine Hrvatska pošta je dodatno osnažila svoju infrastrukturu otvaranjem Poslovnog objekta Kukuljanovo pokraj Rijeke u vrijednosti gotovo 8 milijuna eura.
„Pritom je maksimalna pozornost bila usmjerena na energetsku učinkovitost objekta na kojem će biti postavljeni i solarni paneli, a uz njega se već sada nalazi i odgovarajući broj električnih punionica za potrebe električnoga voznog parka na toj lokaciji“, istaknula je Gelo.
KAKAV JE REZULTAT POSTAVLJANJA PAKETOMATA?
U proces smanjenja emisije štetnih plinova, a ujedno prateći i užurbani stil današnjice, Hrvatska pošta uvela je i sustav paketomata. Trenutačno je diljem Hrvatske, na frekventnim i lako dostupnim lokacijama, postavila gotovo 230 jedinica. Ovaj je projekt Hrvatska pošta započela 2021. godine kad ih je instalirano 125, a prošle godine još 75 jedinica. Do kraja 2023. godine ciklus postavljanja će završiti s ukupnim brojem od 300 paketomata.
„Naši korisnici sve više biraju zelene oblike dostave, a korištenjem paketomata i sami imaju priliku sudjelovati u smanjenju ugljičnog otiska. Vjerujemo da to, uz praktičnost, ima ključnu ulogu u rastu njihova korištenja“, podsjeća Gelo na pozitivan odaziv građana. Pritom se najviše preuzimanja i slanja pošiljaka ovim putem bilježi u Zagrebu, a popularnost im i u manjim sredinama sve više raste. Zbog jednostavnosti, praktičnosti i potražnje paketomati su postavljeni i na otocima i to zasad na Krku, Lošinju, Pagu, Braču i Korčuli.
POSLOVANJE I CILJEVI ZA 2023. GODINU
Uz dosad uspješno poslovanje kroz nove oblike mobilnosti i energetske učinkovitosti, pozitivan trend Hrvatska pošta namjerava ostvariti i u 2023. godini. Osim nabave novih e-vozila i završavanja ciklusa postavljanja paketomata, pokrenut će i novu poslovnu strategiju u kojoj će održivost poslovanja imati ključnu ulogu.
„I ove ćemo se godine prijaviti na Javni poziv Fonda za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost za subvencioniranu nabavu energetski učinkovitih vozila, kao i za postavljanje infrastrukture za punjenje vozila na alternativni pogon“, najavljuje Gelo. „Hrvatska pošta predvodnik je promjena, a s najbrojnijom zelenom flotom u Hrvatskoj želimo biti primjer održivog poslovanja ostalim tvrtkama“, zaključuje.
HRVATSKA POŠTA DIO JE SVJETSKIH INICIJATIVA
Hrvatska pošta pridružila se raznim svjetskim inicijativama po pitanju energetske učinkovitosti. U ožujku prošle godine pristupila je inicijativi The Climate Pledge – međunarodnoj i međusektorskoj zajednici tvrtki i organizacija koju su osnovali Amazon i Global Optimism. „Uz Finsku poštu i Austrijsku poštu treći smo poštanski operator koji se priključivanjem ovoj inicijativi posvetio postizanju nulte stope emisije ugljika do 2040. – deset godina prije cilja postavljenog Pariškim sporazumom“, ističe Gelo.
Početkom ove godine Hrvatska pošta je postala dio i Science Based Targets inicijative čime se obvezala na postavljanje kratkoročnih, znanstveno utemeljenih ciljeva kojima će se prepoloviti emisije do 2030. godine s ciljem postizanja nulte stope emisije stakleničkih plinova prije 2050. godine.
„Krajnji je cilj potpuno elektrificirati naš vozni park i dodatno pospješiti energetsku učinkovitost u svim poljima poslovanja“, zaključuje Gelo. Zelena tranzicija Hrvatske pošte nastavit će se do ispunjenja konačnog cilja kojim želi postati logistička tvrtka čiji će ugljični otisak biti sveden na minimum.