Dolaskom toplijih dana u godini brojni motoristi i skuteristi izlaze na ceste. Upotreba skutera i motocikala uvelike smanjuje gužve u prometu, omogućava brži dolazak od točke A do točke B, smanjuju se troškovi prijevoza, a isti stvaraju i efikasnije poslovanje brojnih dostavnih tvrtki. No klasični skuteri s benzinskim motorima do 50 ccm, kakvih je i najviše u prometu, imaju nekoliko ozbiljnih mana – vrlo su tromi pa često usporavaju kretanje na semaforima, poprilično zagađuju okoliš (pogotovo stariji primjerci) te su jako glasni, odnosno stvaraju akustično zagađenje. Vrijedi spomenuti i da održavanje takvih skutera vrlo često nije jeftino.
Stoga nije ni čudo da u posljednje vrijeme električni skuteri dobivaju sve veću pažnju. Isti su znatno brži u samome startu, ne proizvode nikakve zvukove, ne zagađuju okoliš, a ujedno još itekako smanjuju troškove prijevoza. Primjera radi, prosječan benzinski skuter od 50 ccm troši oko 4 litre benzina na 100 prijeđenih kilometara te je, uz samo gorivo, potrebno nadolijevati i ulje. Tako trošak na 100 kilometara za takav skuter iznosi 60-ak kuna. Uz troškove prijevoza, kod benzinskih skutera je potrebno i češće održavanje pa se može računati na neki prosječan trošak svakih 3-4 tisuće kilometara od oko 400 kuna za novi filter zraka, svjećice i čišćenje rasplinjača.
S druge strane, kod električnih skutera toliko često održavanje nije potrebno, a potrošnja „goriva“ se svodi na minimum. Naime, električni skuteri, koji su ekvivalent benzinskima od 50 ccm, na 100 kilometara troše tek oko četiri kune struje. Ako punite tijekom noći, taj trošak „goriva“ može biti još i manji. Što se tiče održavanja električnog skutera, tu je prosječni trošak od 120 kuna svakih 10 tisuća kilometara kako bi se isti samo pregledao i eventualno podmazao, a s vremenom je na obje vrste skutera potrebno promijeniti gume (oko 550 kuna po setu) i kočnice (oko 200 kuna po setu).
Svakako je bitno obratiti pažnju i na cijene skutera u tom segmentu. Prosječna cijena novog benzinskog skutera od 50 ccm se kreće od 16 do 20 tisuća kuna. Električni skuteri u tom segmentu kod našeg partnera City Coco Hrvatska su primjerice od 16.400 kn za osnovnije modele s nešto manjom baterijom (domet od cca 60-80 km po punjenju), pa sve do 23.900 kn za modele sa snažnijim motorom i većom baterijom (domet od cca 100-120 km po punjenju). No svakako treba uzeti u obzir da se pri kupovini električnih skutera mogu dobiti i dodatni popusti Strujnog kruga te poticaji Fonda za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost pa se sveukupna cijena električnih skutera smanjuje na prosjek od samo 9.800 kuna za ulazne modele skutera, odnosno 14 tisuća kuna za snažnije modele s većom baterijom.
Promatrajući same cijene, ali i pojedinačne troškove između električnih i benzinskih skutera, vrlo jednostavno je uvidjeti da se električni skuteri itekako više isplate. Ako se kupuju bez poticaja, u sličnom su cjenovnom rangu, a dugoročni troškovi su znatno manji. No ako se kupuju uz poticaje, same cijene i troškovi održavanja su daleko niži od benzinskih skutera. Na samome početku smo spominjali i efikasnije poslovanje dostavnih tvrtki pa smo posjetili tvrtku Meta Mate, koja je ujedno i naš član, a koja u svojoj floti ima više od 40 električnih skutera koji se svakodnevno koriste za dostavu hrane.
Vlasnik tvrtke Mate Dučić objasnio nam je zašto se odlučio na kupovinu električnih skutera za poslovanje njegove tvrtke iako do sada još niti nije koristio poticaje FZOEU-a pri kupovini električnih vozila. Naime, u floti tvrtke Meta Mate nalazi se oko 40 električnih skutera i 30-ak benzinskih koji će također uskoro biti zamijenjeni električnima.
Ako računate da se navedeni skuteri koriste 25 dana u mjesecu te svakodnevno prolaze od 150 do 200 kilometara, razlika u troškovima vrlo brzo postaje jasna. Dnevni trošak „goriva“ za jedan električni skuter iznosi maksimalno osam kuna, dok za benzinski skuter iznosi oko 120 kuna. Pomnožimo li to s 25 dana u mjesecu, električni skuter će potrošiti sveukupno 200 kuna struje, dok će benzinski skuter potrošiti gotovo 3.000 kuna goriva i ulja.
Osim što takav trošak čini nevjerojatnu razliku u potrošnji po pojedinačnom skuteru, svakako vrijedi obratiti pažnju kolika je razlika u troškovima na aktualnu flotu. Naime, 30-ak benzinskih skutera u jednom mjesecu troše gotovo 90 tisuća kuna samo na gorivo i ulje, dok 40 električnih skutera troši samo 8.000 kuna na struju. To je čak 82 tisuće kuna razlike u troškovima mjesečno i to bez uračunatih troškova održavanja. Najveća razlika dolazi do vidjela nakon samo godinu dana korištenja jer Mate uz električne skutere tako u godini dana može uštedjeti gotovo milijun kuna, što mu je tada dovoljno da kupi još 40 novih električnih skutera s duplim baterijama i to bez poticaja.
Upravo je flota električnih skutera u tvrtki Meta Mate savršen pokazatelj kako se električna vozila isplati koristiti u samom poslovanju, pogotovo ako Vaša vozila prelaze značajan broj kilometara godišnje. Osim što je moguće itekako uštedjeti na gorivu i održavanju, korištenje električnih vozila, pogotovo ovakvih skutera, može omogućiti znatno veće prihode za unaprjeđenje poslovanja. Čak ako i pojedinačno koristite skuter za svakodnevne potrebe ili u poslovne svrhe, električni skuter vrlo brzo će se pokazati kao znatno isplativiji od benzinskih skutera pa čak ako razmišljate i o kupovini jeftinijeg rabljenog primjerka.
Za kraj, svakako vrijedi spomenuti i pokoji tehnički detalj vezano uz električne skutere koji se koriste u poslovanju tvrtke Meta Mate, a koji su vjerojatno i najprodavaniji u Hrvatskoj. Naime, ZAP E-Fun Lipo je električni moped klasičnog dizajna i pristojnih performansi. Pokreće ga motor integriran u stražnji kotač snage 3 kW, a CATL baterija kapaciteta 4,4 kWh mu omogućava doseg od 100 kilometara. Lipo je limitiran na 45 km/h kako bi se mogao voziti s B kategorijom, ali vrlo jednostavno se može „otključati“ do 65 km/h.
Bateriju je moguće puniti sa prijenosnim punjačem od 8A na svakoj kućnoj utičnici, a za punjenje od 0-100% potrebno je oko 6 sati. No velika prednost je i prijenosna baterija pa ako vam utičnica nije blizu skutera, bateriju možete izvaditi i donijeti ju do najbliže utičnice. Osim što Lipo ima vrlo impresivne performanse, prednost je ako se kupuje i s duplom baterijom pa dok se s jednom vozite, druga se može puniti. Početna cijena za ovakav skuter s manjom baterijom (doseg oko 60-80 km) je ista kao i gore spomenuta – 16.400 kuna, odnosno 9.840 kuna uz poticaje FZOEU-a. No ako se odlučite na verziju s većom baterijom (doseg oko 100-120 km), njegova cijena iznosi 23.400 kuna, odnosno 14.040 kuna uz poticaje.