TLDR: Enyaq je poznat kao jedan od najprostranijih električnih obiteljskih automobila, ali ova verzija donosi i njegovu drugu stranu – riječ je o najsnažnijoj Škodi do sada.
Škoda Enyaq iV je automobil koji smo dugo iščekivali dobiti na sedmodnevni test. Naime, kad je predstavljen još sredinom 2020. godine, bilo je jasno da bi mogao postati prodajni hit jer je s jedne strane bio među prvim električnim obiteljskim automobilima nekog europskog proizvođača, a s druge strane imao je sasvim pristupačne cijene u usporedbi s konkurencijom.
Naša procjena se pokazala i točnom jer je gotovo svake godine od 2020. Enyaq bio među najprodavanijim električnim vozilima u Europi, a o tome dovoljno govore i brojke da je do danas prodano više od 200.000 primjeraka. Osim toga, u posljednje tri godine brojni naši članovi su kupili svoje primjerke te smo imali priliku čuti brojne pohvale, ali i pokoju kritiku.
“Tko čeka, taj dočeka” – Enyaq nam je konačno stigao na test. I to ne bilo kakav primjerak, na test nam je stigla najsnažnija verzija u kupeovskoj izvedbi – Enyaq Coupe iV RS. Osim što Enyaq Coupe ima aerodinamičniju liniju od baznog modela, ovdje je riječ o RS verziji koja je prošle godine srušila dva Guinnessova svjetska rekorda za najduži kontinuirani drift vozila po ledu.
Krenimo s tehničkim značajkama. Enyaq iV RS pokreću dva elektromotora, po jedan na svakoj osovini, s ukupnom snagom 220 kW (299 KS) i 460 Nm okretnoga momenta. Snaga se prenosi na sve kotače pa ovaj veliki coupe-SUV ubrzava do 100 km/h ispod 6,5 sekundi, a maksimalna brzina je ograničena na 180 km/h.
Standardni Enyaq se inače može naručiti i s baterijom kapaciteta 58 kWh, ali ovakva najsnažnija verzija serijski dolazi s većom baterijom koja ima neto kapacitet 77 kWh (brutto 82 kWh). Uz takvu bateriju i poveću snagu, Enyaq iV RS ima vrlo pristojan predviđeni doseg – do 523 kilometra prema WLTP standardu.
Baterija od 77 kWh se može puniti na DC punionicama snagom do 135 kW pa će se od 10-80 posto napuniti za 30 minuta, dok se na AC punionicama može puniti snagom od 11 kW čime će se baterija od 0-100 posto napuniti za oko osam sati. S obzirom na poprilično dobar doseg, to su sasvim razumne brojke i za svakodnevne potrebe, ali i za dulja putovanja.
Enyaq iV RS stigao nam je na test u specifičnoj “Mamba” zelenoj boji koja nam na papiru nikako ne bi bila prvi izbor, ali kad smo ga vidjeli uživo, nismo mogli vjerovati koliko mu dobro stoji. Štoviše, ovaj primjerak smo posudili i za druženje članova Strujnog kruga prošlo ljeto i bilo je nevjerojatno koliko je svima plijenio pažnju.
Ako odaberete ovu boju, bit ćete definitivno viđeni svugdje gdje ćete se zaputiti, a tu su i brojni detalji koji upotpunjuju izgled sportske verzije Enyaqa. Tako primjerice 21-inčni aluminijski naplatci pridonose masivnom izgledu ovog SUV-a, ali možda se najviše ističe prozirna prednja LED maska pomoću koje ćete u mraku bez problema prepoznati da je riječ o posebnom autu.
Unutrašnjost Enyaqa iV RS-a je slična onoj kakvu ćete pronaći u standardnom primjerku pa se vrlo lako snaći, ali gotovo svaki dio je obložen kvalitetnijim materijalima, odnosno kombinacijom kože i alcantare. Tu su i jednodijelna sportska sjedala koja pružaju osjećaj kao da ste u pravom sportskom autu, ali s druge strane, vrlo su udobna za dulja putovanja.
Enyaq je već poznat po svojoj prostranosti, ali uz panoramski krov kakav ima testni primjerak, imate osjećaj da je prostora još znatno više. Također, zahvaljujući panoramskom krovu, putnici na stražnjoj klupi imaju i više mjesta za glavu, što je ovdje i vrlo bitno s obzirom na to da kupeovska izvedba straga ima niži krov.
Često se onda postavlja pitanje koliko je manji prtljažnik s obzirom na nižu liniju karoserije, ali tu je riječ o zapravo samo 15 litara manje u odnosu na standardnu verziju Enyaqa. Enyaq Coupe tako ima prtljažnik od 570 litara koji bi trebao dovoljan i za peteročlanu obitelj, ali morate uzeti u obzir da se zbog spuštene linije u prtljažniku neće moći prevoziti kutije većih dimenzija.
Škodina rješenja “Simply clever“ mogu se pronaći u gotovo svakom dijelu unutrašnjosti. Digitalna instrumentna ploča i 13-inčni infotainment sustav vrlo su intuitivni te jednostavno povezivi pomoću Android Auta i CarPlaya, svaki mali prostor je iskorišten da bude praktičan pretinac, a tu je i primjerice head-up display koji sada uključuje i proširenu stvarnost.
Osobno mi se sviđa i stavka da nisu apsolutno sve funkcije svedene na središnji zaslon, nego se osnovnim funkcijama poput klime, modova vožnje i multimedije može upravljati pomoću nekoliko tipki na volanu i ispod ekrana. Tako nije potrebno za svaku sitnicu skidati pogled s ceste jer se vrlo lako zapamti gdje je koja tipka.
I kako se vozi? Enyaq Coupe iV RS je serijski opremljen sportskim ovjesom i većim aluminijskim naplatcima pa je jasno da je malo tvrđi, ali i dalje je vrlo udoban za voziti. Sportski ovjes zapravo pridonosi boljem i preciznijem upravljanju, pogotovo na zavojitoj cesti, ali odlična je stavka da se ovakvim ovjesom i naplatcima ne ugrožava udobnost automobila.
Stoga je svako putovanje iznimno ugodno, koliko god dugo da bilo, a snaga elektromotora od 220 kW i 460 Nm okretnoga momenta jednostavno daje osjećaj moći kad god trebate pretjecati. S obzirom na takvu snagu i masu od 2.2 tone, pomislili bismo da je Enyaq iV RS veliki potrošač, ali zapravo je prosječna potrošnja vrlo razumna.
Pri vožnji autocestom s tempomatom prilagođenim na 130 km/h, prosječna potrošnja struje iznosila je oko 25 kWh/100 km. Takvom potrošnjom Enyaq iV RS može prijeći oko 310 kilometara po jednom punjenju. S druge strane, vožnjom po gradu i po otvorenim cestama, potrošnja je pala na samo 16 kWh/100 km pa bi Enyaq takvim putovanjem mogao prijeći oko 480 kilometara po punjenju.
Sveukupno, prosječna potrošnja tijekom testiranja ovog Enyaqa iznosila nam je 20.1 kWh/100 km, što je ekvivalent dosega oko 385 kilometara po jednom punjenju. Prema nama, to je vrlo dobar doseg za udoban obiteljski automobil sa sportskim performansama u kojem ćete uživati kamo god se uputili.
Konačno – cijena. Početna cijena za standardni Enyaq iznosi 48.872 eura, dok Enyaq Coupe starta od 51.968 eura. No ovakav primjerak ima sve što možete poželjeti od opreme u vozilu pa je i njegova cijena takva – 74.857,50€. Enyaq je svojim prodajnim brojkama već pokazao koliko je konkurentan, a s obzirom na skorašnji dolazak osvježene verzije, vjerujemo da će tako i nastaviti.
Tekst i fotke: Tin Koren, tajnik udruge Strujni krug