TLDR: U odnosu na druge SUV-ove, Model Y je apsolutno nedodirljiv osim ako ne tražite auto koji je udoban.
A za one koje zanima više, nastavite čitati. 🤓
S obzirom da vozim Teslu Model 3 posljednjih 10 mjeseci, nije mi bilo teško naviknuti se na Model Y. Model Y je u stvari povišena verzija Modela 3, odnosno mini SUV verzija Tesle Model X, ovisno s koje strane gledate.Za one koji ne prate Tesline modele, prvi Teslin model je bio Model S kao luksuzna limuzina, potom je predstavljen Model X kao luksuzni SUV (prepoznatljiv po Falcon Wing stražnjim vratima), nakon toga je izašao Model 3 kao smanjena i jeftinija verzija limuzine Model S te konačno i Model Y.
No iako je Model Y često reklamiran kao povišena verzija Modela 3, riječ je zapravo o automobilu koji nudi značajno više prostora. U samoj kabini se to neće toliko osjetiti, ali tu je ogroman prtljažnik u kojem možete prevesti i dva pajceka istovremeno, ako to poželite. Ako niste od onih koji voze pajceke u autu, nego stvari prevozite u koferima, nema straha ni za Vas. Nema te aviokompanije koja će vam dopustiti da vozite toliko kofera koliko ih stane u Model Y.
Jednom riječju, prtljažnik je stvarno ogroman, jedan od većih koje sam vidio, a ono u čemu je i njegova najveća prednost nad Modelom 3 je to što Y ima tzv. peta vrata pa je i znatno lakše staviti stvari u prtljažnik. Zgodan dodatak su i dvije tipke u prtljažniku koje automatski ruše zadnja sjedala pa ako planirate postavljati madrac u prtljažnik, moći ćete to napraviti bez da otvarate zadnja vrata vozila.
Kako sam u Teslu Model Y ušao iz Hyundaia IONIQ-a 5, neugodno sam se iznenadio tvrdim amortizerima. Odlično je to kad se poželite ganjati po otvorenim cesticama, ali zagrebački ležeći policajci se poprilično zabavljaju s Teslom kad pređete preko njih. Prebroje vam svaki kamenac u bubrezima.
S obzirom da se radi o povišenom Modelu 3, kojeg smatram najboljim električnim vozilom na svijetu, ne mogu ga dovoljno nahvaliti. Jednostavno sam ušao u Model Y tražeći mane, a ne vrline jer Model Y jednako tako pretendira biti najbolji električni auto na svijetu. Jedina konkurencija mu je upravo mali brat Model 3 pa ću stoga nabrojati sve mane koje sam pronašao. Što mislim o vrlinama, možete pročitati u drugom testu gdje sam opisao Model 3.
Model Y, koji sam dobio na test, bio je opremljen opcijom Full Self Driving i opcijom Summon. To su opcije koje koštaju 56.500 kn i jako me zanimalo vrijede li tih novaca. Samovožnja koja je obećavana od strane Elona Muska već godinama u Europi nažalost ne postoji.
Ono što dobijete u standardnoj verziji, a to je stvarno jako puno, nije ništa lošije nego u ovoj toliko skupljoj verziji. FSD će vam omogućiti prestrojavanje iz trake u traku na način da date žmigavac, ali morate trznuti i volan. I onda će se auto prestrojiti toliko sporo da ćete nakon tri takva prestrojavanja poluditi i preuzeti volan sami.
Druga opcija je samostalno zaustavljanje na semaforu što ne bi bilo loše kad se auto ne bi zaustavio na svakom semaforu, bilo zeleno ili crveno. Da bi prošao kroz zeleno, morate pritisnuti papučicu gasa što užasno komplicira vožnju. Vozilo ispred vas prolazi kroz zeleno, a vaš auto odjednom neobjašnjivo počinje kočiti na zeleno. Zeleno na semaforu, crveno na mom licu.
Treća i zadnja opcija je izlazak s autoceste ovisno o navigaciji. I ovdje je potrebno nešto napraviti, samo nisam shvatio što. Auto je nešto tražio od mene, počeo usporavati i na kraju sam ugasio autopilot i sam izašao s autoceste. Ne znam koji su razlozi svim tim ponašanjima, ali to definitivno ne vrijedi nadoplate. Dapače, kad bih to imao u standardnoj verziji, vjerojatno bih to ugasio da mogu.
Testna verzija Modela Y ima i opciju Summon. To služi da izvučete auto iz bare ili blata bez da ulazite u njega ili da uparkirate auto na vrlo usko mjesto. I da, to funkcionira i odlična je opcija za pokazivati prijateljima. No znate onaj osjećaj kad početnik sjedne u auto i krene vezati pojas, namještati sjedala i retrovizore, a vi si mislite, daj kreni već jednom, molim te! E takvo ćete iskustvo imati i sa opcijom Summon.
I Tesla Model Y će sto dana gledati kad će, šta će, gdje će i onda napokon krenuti puževim korakom unazad. U međuvremenu stati pa krenuti, a ne dao bog da pustite tipku na aplikaciji jer se vraćate ponovno na ulazak početnika u auto. Dakle, Summon radi i bilo bi ga ok imati, ali samo kad bi dolazio u osnovnoj opremi. To nije neki feature za dodatno plaćanje.
Veliki problem koji sam imao s Modelom Y je bila brzina. Auto je jednostavno toliko brz da sam se stalno lovio da vozim preko ograničenja. Samo dodirnete papučicu akceleracije i Tesla skače kao divlji konj. U manje od pet sekundi je na stotki, a veličina vozila vam uopće ne daje osjećaj da idete toliko brzo. Nisam bio baš presretan sa svojom vožnjom, ali vjerujem da bih se s vremenom naviknuo i usporio malo.
Ta brzina, ta težina i ta veličina vozila povećala je potrošnju Modela Y u odnosu na nižeg brata Model 3 Standard za skoro 50 posto. To znači tri stvari. Prvo da ćete se morati puniti jednako često s Modelom Y kao s Modelom 3 Standard iako prvi ima 50% veću bateriju.
Drugo, da će punjenje trajati 50% duže, a možda čak i više s obzirom da Model 3 Standard ima LFP bateriju koja se puni punom brzinom skoro do zadnjeg postotka, dok Model Y ima NMC bateriju koja puni zadnja 2% čak 40 minuta ako ga baš želite napuniti do čepa.
I treće, da će vas svaka vožnja koštati 50% više. Potrošnja je kod električnih vozila vrlo bitna stavka jer manja potrošnja drastično smanjuje cijenu vozila, ali i povećava komfor vožnje.
No ipak rijetki su SUV-ovi koji se mogu pohvaliti dosegom kakav ima Model Y. Na otvorenoj cesti i u gradu, taj doseg je debelo preko 400 kilometara, a na autocesti uz razumnu brzinu možete prelaziti preko 300-injak kilometara po punjenju.
Samo dva vozila na svijetu imaju veliki ekran na sredini bez ekrana iza volana. Kad sam se prvi put susreo s tim konceptom pomislio sam da je to velika glupost i da se nikada neću naviknuti. Danas sam uvjeren da je to najbolje što je ikad smišljeno. Centralni ekran s minimiziranim brojem tipki je daleko najbolje rješenje za auto i kad bih kupovao novi auto, to bi mi bio obavezan element novog vozila. Tako da veliki plus za Model Y.
Za one koji nisu vozili Tesle ili barem nisu vozili na duže vrijeme, moram reći da je njihova aplikacija uz sustav Superchargera po Europi toliko napredna da nakon Tesle ne možete u niti jedan drugi auto. Sa svojeg mobitela možete otključati i zaključati auto, otvoriti prednji i stražnji prtljažnik, upaliti auto, limitirati brzinu, vidjeti gdje se vozilo nalazi, upaliti grijanje, prekinuti punjenje, usporiti punjenje, upaliti vanjske kamere, pogledati kroz aplikaciju što se događa oko vašeg auta. Toliko je opcija da ih ne mogu sve niti pobrojati.
Kad idete na put, dovoljno je unijeti adresu, Teslin sustav će vam reći gdje da stanete, gdje da se punite, koliko dugo morate ostati na punjaču. Kad dođete na Teslin punjač, uzmete utikač, krenete s njim prema utičnici, pritisnete malu tipku na utikaču i poklopac utičnice na autu se automatski otvori.
Uštekate vozilo i samo odete. Ne razmišljate je li se auto počeo puniti, hoće li se automatski zaključati iza vas, jeste li zatvorili prozore, sve će to auto sam odraditi za vas. Takav komfor ne pruža niti jedno drugo vozilo, niti blizu. Uvijek je tu neka tipka koju morate pritisnuti da se nešto pokrene, kod Tesle sve samo klizi.
Za kraj nagradno pitanje – kupiti ili ne kupiti? Osobno bih radije odabrao Model 3 koji je 120.000 kn jeftiniji, ali s obzirom da 60% kupaca odabire SUV, ja definitivno nisam prava osoba za to pitati. U odnosu na druge SUV-ove, Tesla je nedodirljiva osim ako ne tražite auto koji je udoban. Jer Teslini amortizeri su sportski, ne i udobni. Za sve drugo tu je Tesla Model Y.
Written by: Hrvoje Prpić, president of Strujni krug
Photos by: Luka Cerovina