TLDR: Tko plati novi auto više od 50 tisuća eura, a ne kupi Teslu, nije pročitao ovaj opis.
Teslu Model 3 pokupili smo u Bujama u Istri, u tvrtki Auto Marketing koja se među ostalim bavi uvozom novih i rabljenih Tesli. Bilo je već predvečer kad sam sjeo u Model 3, što mi nije bilo prvi put, dapače, do sada sam vozio ili bio vožen u svim modelima Tesle, pa mi veliki ekran i čiste linije nisu bile iznenađenje.
Krenula je standardna školica uputa oko menija na velikom ekranu na koji se treba naviknuti jer donosi potpunu promjenu koncepta, nešto sam popamtio, a nešto i zaboravio, ali sam za 10 minuta znao dovoljno da možemo krenuti put Zagreba.
Prije povratka u Zagreb napravili smo krug oko Buja i već tada kreće moje oduševljenje. Čim smo došli na komad ravne ceste, papučicu akceleracije pritisnuo sam do kraja, krv iz nogu krenula je u glavu, a u sinusima se stvorio onaj neugodan osjećaj u kojemu, kad se pojavi, morate prstima trljati čelo da dođete k sebi. Rekao sam si: “ Ok, prvi je put bilo neugodno, drugog će puta biti bolje“. Međutim, i drugi je put bio opet isti osjećaj. Pomislio sam, tko će ovo voziti? Ovo je eksplozija snage, kako ću ja to kontrolirati? Srećom, treći je put to bilo to – divlji je mustang ukroćen i zabava je mogla početi.
Do Zagreba smo vozili šareno, isprobavali razne brzine, penjali se u trenucima na 170 pa se spuštali na 130. Ubrzavali, usporavali i zabavljali se nevjerojatnom snagom koja je izlazila iz Teslinih elektromotora. Tražili smo razne Audije, BMW-e i Mercedese i ismijavali ih. Srećom, nismo naletili na presretače koji bi nas sigurno natjerali da napravimo neku glupost. Maksimalnu brzinu nismo isprobali, ali Davor iz Auto Marketinga kaže da je probao do 250 km/h i da je još bilo snage.
Kad smo stigli u Zagreb, baterija je unatoč divljanju bila na preko 20%. Niti u jednom trenutku nismo bili zabrinuti za bateriju jer nam je navigacija, čim smo odabrali destinaciju, napisala postotak baterije koji ćemo imati na destinaciji. S obzirom na naše divljanje, taj je postotak ipak bio manji od predviđenog, ali ne previše da bismo se brinuli.
Dometi koje je postizao Tesla Model 3 u ovom testu bili su nevjerojatni. Baterija u testnom modelu stvarno je velika, čak 75 kWh, ali nisam očekivao da ću s jednim punjenjem moći prijeći preko 600 kilometara u gradu. Niti autocesta nije zadavala previše problema Tesli, pri brzini od 140 km/h domet je još uvijek bio 300 km, sasvim dovoljno da do Zadra stignete za 2 i pol sata.
Ako pri tome dodamo da će vas navigacija uputiti ukoliko trebate stati na punjaču, apsolutno se ne nervirate i na postotak napunjenosti baterije gledate daleko rjeđe nego što sam nekad davno gledao u kazaljku rezervoara.
Kada smo za test odabrali aerodrom u Amsterdamu, navigacija nas je odmah uputila na 4 super punjača i upisala vremena koliko trebamo stajati tamo, od 30 do 33 minute. Cijela je priča bila toliko jednostavna da sam istog trenutka sa sažaljenjem pogledao Teslinu konkurenciju.
U tih sam 7 dana uspio naći i par mana, a moram priznati da sam si dao zadatak pronaći ih jer ne volim opise u kojima je sve pozitivno. Mora biti i loših stvari. Mana nema previše – samo dvije, i obje su vezane za softver. Prva je navigacija koja kao da je zastarjela, ne daje točnu navigaciju, ponekad vodi kroz dvorišta ljudi umjesto da prati cestu i slično. Baš joj fale ispravci.
Druga je nedostatak navigacije Waze koja ima popis kamera, policije, nesreća na cesti i izuzetno je aktualna, svaka i najmanja promjena se vrlo brzo ažurira. Waze je spojen i s mojim kalendarom tako da pri ulasku u auto odmah pita idemo li na adresu sljedećeg sastanka. To mi je najviše nedostajalo od svih stvari.
Eh, da, to su bile dvije mane, a sada, kako bi Oliver rekao, vreća smija.
Sjedalo u Teslinom Modelu 3 udobnije je od svih sjedala u kojima sam ikad sjedio. U jednoj sam kupnji novog auta nadoplatio 4.500 eura za sjedala u BMW-u i to su mi do sada bila najbolja sjedala u kojima sam sjedio, sve dok nisam sjeo u Teslu. Udobnost i držanje tijela u sjedalima je nevjerojatna. U takvim sjedalima možete bez problema putovati i 12 sati u danu bez umora.
Volan se izvlači kao da mu nema kraja. Za mene, koji sam visok 194 cm, ovo je prvi auto u životu gdje mi koljena nisu pored volana. Uzalud mi veliki prostor u A6 kad volan ne ide dovoljno van pa moram zbog ruku biti bliže. Dakle, ako ste visoki kao ja, Tesla Model 3 je rješenje za vaše probleme.
Iako izgleda malen, Model 3 je vrlo velik auto – 4,7 metara dužine. Jedva stane u garažu, ali da ga se ugurati, a da ipak možete zatvoriti vrata od garaže. Prtljažnik je jako dubok i u njega bez problema stane najveći kofer i još par manjih sa strane. Osim toga, imate i prednji prtljažnik, a i u stražnjem se podnica diže i otkriva još puno dodatnog prostora.
Veliki ekran i to što su svi podaci na njemu, a ne ispred volana predstavljali su mi velik problem prvih par sati. Sljedećih je par dana bilo sve lakše i lakše, da bi za 4-5 dana to bilo toliko jednostavno i logično da bi mi, kad sam se vratio u svog Leafa, suze potekle od žalosti što više nema takvog ekrana ispred mene.
S obzirom na stalne priče o kvaliteti izrade Nijemaca i Tesle, obratio sam veliku pozornost na detalje i zaključak je sljedeći. Tesla u nekim stvarima vodi, npr. prednja konzola kvalitetnije je izrade od svakog vozila koje sam do sada vozio, a u nekim gubi, npr. zvuku zatvaranja vrata i zatvaranja vrata prtljažnika. Kvaliteta materijala vrlo je visoka, u razini velike njemačke trojke i neće vam biti nimalo neugodno prijeći iz Audija u Teslu. Dapače, naći ćete toliko novosti da ćete se zapitati zašto to Nijemci nisu već prije napravili.
Jednu stvar sam shvatio u ovih 7 dana – Tesla je Silicijska dolina, ona je Apple i Google na kotačima. Količina softvera i kvaliteta tog softvera u Tesli je tolika da ostatak svijeta nema nikakve šanse. Da se igra šah, Europa, Japan i Koreja bi već danas srušili svog kralja i rukovali se s Amerikancima. Bilo mi je žao kad sam to vidio, ali tu smo priču vidjeli već nekoliko puta. Našim životima danas vlada Silicijska dolina, a ta ista dolina nastavlja širiti svoj utjecaj na sve više i više područja. Cijeli svijet im plaća 30% od svog turizma, skoro 90% svojeg marketinga, 30% od svakog softvera koji napišu, 30% od svake taxi vožnje, a s vremenom će i 100% za svaki auto koji kupe. Trenutno se drži cjenovnog ranga iznad 50 tisuća eura pa ekipa ispod još diše, ali ako Tesla izbaci model od 20.000 eura, potaracat će sve.
Jedini razlog zašto ja danas nemam Teslu Model 3 je što osobno ne želim potrošiti 50.000 eura za auto. ? Ja godišnje radim 18.000 km i za tu kilometražu jeftinije mi je da se vozim Boltom nego Teslom, ali ako ste drugačijeg mišljenja ili radite veće kilometraže, nemojte napraviti grešku i kupiti išta drugo osim Tesle Modela 3. Pogriješit ćete i to jako.
Cijena testiranog Tesle Modela 3 Performance je 535 tisuća kuna s uračunatim PDV-om, a ovakvi novi i rabljeni primjerci, kao i sva ostala vozila, mogu se naručiti u spomenutom Auto Marketingu.
Photo credits by Antun Cerovečki
Written by Hrvoje Prpic, president of Strujni krug