TLDR: Q8 e-tron je zadržao nevjerojatnu udobnost i najveće kvalitete svojeg prethodnika, ali konačno donosi i brojna poboljšanja koja su e-tronu nedostajala.
Q8 e-tron je nasljednik prvog Audijevog električnog modela, e-trona, kakvog smo imali priliku testirati još krajem 2020. godine. Audi e-tron nas je još tada oduševio svojom neusporedivom udobnošću, kvalitetom materijala i izrade te brojnim tehnološkim rješenjima, ali kao i svaki prvi električni model nekog proizvođača, imao je svoje ‘mušice’.
Stavka koju su mnogi novinari, ali i vlasnici istog, isticali kod e-trona je bila poprilično velika potrošnja. To ni ne treba čuditi jer je e-tron stvarno velik i luksuzan SUV s masom od 2,5 tone, a uzevši u obzir SUV-ovske linije, nije ni pretjerano aerodinamičan. Međutim, Audi je sada pokazao da sluša svoje kupce i kritičare te se potrudio da to ispravi osvježenim modelom.
Audi Q8 e-tron tako donosi evoluciju modela e-tron te iako izgleda kao da je u istom ruhu, tu su brojne promjene koje nisu vidljive na prvi pogled. Vanjski dio automobila dobio je malo osvježenje te ovaj SUV sada izgleda pomalo agresivnije, ali bitnije od toga, to mu omogućava bolje hlađenje baterije i kočnica, dok se ujedno poboljšava aerodinamika.
No dijelovi koji se ne vide na prvi pogled su elektromotori. Naime, elektromotori su dobili nekoliko dodatnih zavojnica, čime se jednostavno dobiva više snage iz jednako potrošene energije, pa su novi elektromotori za čak 6-7% efikasniji od onih u e-tronu. Konačno, kako bi se dodatno unaprijedio doseg, Audi je za Q8 e-tron poprilično povećao baterije.
Kupci ovog Audija sada mogu birati između dvije baterije – osnovne s kapacitetom od 89 kWh i veće s kapacitetom od čak 106 kWh. Manja baterija dolazi uz standardni Q8 e-tron 50 quattro koji ima dva elektromotora ukupne snage 250 kW (340 KS) i 664 Nm, a već ta baterija mu omogućava doseg do 490 kilometara prema WLTP ciklusu.
S druge strane, veća baterija sa 104 kWh dolazi uz snažnije verzije 55 quattro i SQ8. Verziju 55 quattro pokreću dva elektromotora snage 300 kW (408 KS) i 664 Nm te uz ovakvu bateriju ima doseg do čak 582 km, dok SQ8 pokreću tri elektromotora snage 370 kW (503 KS) i 973 Nm okretnoga momenta te time imate već brutalan sportski SUV s dosegom do 458 kilometara.
Ono što nas je posebno razveselilo, kad smo saznali da nam Q8 e-tron dolazi na test, jest da ovoga puta dobivamo Sportback verziju koja je još malo aerodinamičnija od standardne verzije. Osim toga, testni primjerak je bio 55 quattro koji bi s velikom baterijom od 104 kWh trebao pružiti odličan doseg pa što nam je drugo činiti nego – putovati s ovim automobilom.
I putovali jesmo – u tjedan dana napravili smo više od 1.600 kilometara kako bismo vidjeli kakav mu je doseg u različitim uvjetima, ali i kako je putovati s ovakvim luksuznim SUV-om koji je kao stvoren za duga putovanja. Osim što smo ga testirali u gradskoj vožnji, novim Q8 e-tron Sportbackom zaputili smo se od Zagreba do Mostara, a kasnije i do ušća Neretve u Jadransko more.
U pravilu kada putujemo iz Zagreba prema jugu Hrvatske, navika nam je stati na kavu na odmorištu Zir i nadopuniti baterije. Ukoliko prosječnim električnim automobilom (cca. 50 kWh) idete do Splita, najčešće je potrebno nadopuniti baterije 15-ak minuta, a ako idete prema Mostaru ili Dubrovniku, potrebno je nadopuniti se 35-45 minuta za ostatak putovanja.
No ovo je bio prvi put da smo nekim električnim automobilom stigli s više od 50 posto baterije do odmorišta Zir i to uz prosječnu brzinu od 130 km/h. Prosječna potrošnja na autocesti iznosila nam je 26,2 kWh/100 kilometara prema čemu Q8 e-tron Sportback, uz bateriju kapaciteta 104 kWh, ima doseg od gotovo 400 kilometara pri brzini od 130 km/h.
Takva potrošnja nastavila nam se i tijekom ostatka putovanja prema Mostaru pa možemo slobodno reći da je ovo bilo jedno od najjednostavnijih dužih putovanja električnim automobilom. Ovdje svakako vrijedi napomenuti da je Q8 e-tron dobio i mogućnost punjenja većom snagom od prethodnika pa se uz 168 kW snage napuni od 10-80% za samo 33 minute.
S druge strane, vožnjom po otvorenim cestama i gradu potrošnja je padala. Prosjek potrošnje na takvim prometnicama iznosio nam je oko 25 kWh/100 km prema čemu Q8 e-tron još uvijek ima vrlo dobar doseg – oko 415 kilometara. Vjerujemo da bi uz štedljiviju vožnju Q8 još znatno manje trošio, ali vrijedi dodati i da je klima uporno radila s obzirom na vanjsku temperaturu od 35°C.
Audi je uvijek bio poznat po svojoj kompleksnosti ovjesa koja rezultira vrhunskom udobnosti, a vjerujemo da je Q8 e-tron stvarno vrhunac toga. Ovaj model opremljen je zračnim ovjesom koji prilagođava visinu i tvrdoću automobila ovisno o modu u kojem se vozite, a možemo slobodno reći da do sada nismo vozili automobil koji bi imao usporedivu udobnost.
Primjerice, za vožnju autocestom najviše nam je odgovarao Dynamic mod vožnje jer je u tom položaju ovjes najniže, dok smo se po otvorenim prometnicama i gradu vozili u Comfort modu kako bi što manje osjetili neravnine na cestama. Jako nam se dobro pokazao i Offroad mod vožnje prilikom silaska s asfalta jer se u istome Q8 podiže u najviše stanje, a ujedno smanjuje odaziv na papučicu akceleracije kako bi svaki pokret bio pažljivo odrađen.
Još jedna stavka koju bismo voljeli istaknuti su prednja Matrix LED svjetla. Ovakva svjetla Audi već godinama ugrađuje na svoje luksuznije primjerke, imao ih je i e-tron i RS e-tron GT, te i dalje smatramo da ne postoji bolja tehnologija prednjih svjetala od ove.
Unutrašnjost Q8 e-trona ostala je praktički jednaka onoj u modelu e-tron i to uopće nije loša stvar. Naime, kada sjednete u e-tron ili Q8 e-tron iz bilo kojeg drugog Audijevog premium modela, osjećat ćete se kao da ste doma. Okružuju vas vrlo kvalitetni materijali, sjedala su iznimno udobna, a tu je i poznati infotainment sustav opremljen Android Autom i Apple Car Playom.
Kod infotainment sustava mi se osobno sviđa što nije sve svedeno na jedan veliki ekran nego Q8 e-tron, a i e-tron, imaju dva razdvojena ekrana od kojih je jedan za postavke klimatizacije, dok je drugi za sve ostalo poput navigacije, multimedije i sličnih stavki. Dodirni ekran koristi laganu vibraciju svaki puta kada ga dotaknete pa primjerice za postavke klime, ukoliko već znate gdje što stoji, ne morate spuštati pogled na ekran da biste promijenili postavke.
Za povratak za Zagreb odlučili smo krenuti djelomično autocestom i većim dijelom ‘starom’ cestom, naravno kako bismo vidjeli kakva će mu biti mješovita potrošnja. Tu nam je prosjek potrošnje iznosio 24,3 kWh/100 km, što je bila i najbolja potrošnja do sada, a prema tome mješoviti doseg Q8 e-trona iznosi oko 430 kilometara po punjenju.
Tekst i fotke by: Tin Koren, tajnik udruge Strujni krug
Sve u svemu, smatramo da je Audi konačno postigao ono što je htio od ovog automobila. Q8 e-tron je toliko udoban da ne želite izaći iz njega, a nove baterije i poboljšana aerodinamika konačno omogućuju da se uputite na duža putovanja, čak i svakodnevno ako je potrebno. Iskreno, vrlo je teško pronaći manu jednom ovakvom premium automobilu, pogotovo nakon ovakvih poboljšanja.
Konačno – cijena. Početna cijena za Q8 e-tron iznosi 80.079 eura (oko 600 tisuća kuna), dok je Sportback verzija oko 2.000 eura skuplja. Poželite li primjerak poput testnog, sa znatno većom snagom i baterijom te bogatom S-line opremom, cijena se penje do 132.000 eura (oko 996 tisuća kuna).
Ovakva cijena svakako nije mala, ali uzmite u obzir da kupujete vrhunac Audijeve premium ponude, pri kojemu čak i slični benzinski i dizelski modeli imaju vrlo sličnu cijenu. Iskreno vjerujemo da će svaki kupac ovog luksuznog SUV-a itekako uživati u svakom kilometru jer je isti upravo za to i stvoren.