TLDR: Vivaro-e je dobar dostavni kombi za gradske potrebe, a s većom baterijom može zadovoljiti i međugradske potrebe.
Veći kombiji za dostave ili prijevoz putnika su vozila koja smo vrlo dugo čekali da se pojave s potpuno električnim pogonom. Naime, do nedavno su u ponudi bili jedino Renault Kangoo Z.E. i Nissan e-NV200, a isti se nisu dičili pretjerano dobrim performansama zbog malih baterija starije tehnologije.
Osim toga, brojne tvrtke trebaju i ponešto prostranije kombije od navedenih pa je manjak izbora svakako bio osjetan. No PSA grupacija je nedavno predstavila potpuno električne verzije njihovih kombija na jednakoj platformi, a to su Peugeot e-Expert, Citroën e-Jumpy i Opel Vivaro-e.
Navedenim modelima osjetno je povećan izbor potpuno električnih dostavnih kombija na tržištu, a konačno je pružena i opcija da krajnji kupci odabiru kombije u nekoliko različitih dimenzija kabine i karoserije te s većim baterijama koje omogućavaju i znatno veće dosege.
Konačno, na test smo dobili jedan od navedenih kombija – Opel Vivaro-e u većoj verziji karoserije „L“ te s većom baterijom kapaciteta 75 kWh. Osobno sam posljednjih godina probao voziti 10-15 različitih kombija, bilo dizelskih, benzinskih ili navedenih električnih, ali Vivaro-e je drukčije iskustvo.
Najgora stavka kod ovakvih kombija u dizelskim verzijama, koja ujedno i najviše umara vozača, je stalna trešnja i buka u kabini od motora, a velik utjecaj na to imaju i kratki omjeri brzina. S obzirom na to da električna vozila nemaju takve probleme, niti u ponudi ručni mjenjač, električni kombi je itekakav preporod.
Vožnja u električnim kombijima je poprilično ugodnija, a sam Vivaro-e ima znatno bolji ovjes za razliku od prošle generacije pa je i vožnja relativno udobnija. Manjak zvučne izolacije također nije toliko uočljiv kao kod kombija s dizelskim motorima pa Vivaro-e ne umara toliko pri dužim vožnjama.
Baterija kapaciteta 75 kWh, kakvu smo imali u testnom modelu, omogućavala nam je doseg u gradskoj vožnji i na otvorenoj cesti od cca. 270 kilometara, ali to je naravno kad u prtljažnom prostoru nema tereta i u normalnom modu vožnju s konstantno upaljenom klimom.
U ‘eco’ modu vožnje i bez klime, Vivaro-e bi se možda i mogao približiti podacima s WLTP-a koji obećavaju do 330 kilometara, ali kao što smo spomenuli, to je moguće jedino ako kombi nije pod teretom.
Stoga kako bi uvidjeli kako se ovaj kombi ponaša u realnim uvjetima, na dva dana smo ga dali na korištenje u dostavnu službu tvrtke MBE Adriatic d.o.o., a njihov osnivač i suvlasnik te dopresjednik Strujnog kruga Saša Cvetojević je objasnio kako se Vivaro-e pokazao.
„Isprobali smo Vivaro-e u poslu paketne dostave, za koji nam se čini da bi takav tip vozila bio prilično uporabljiv. Testirali smo ga u MBE poslovnicama u Zagrebu, ali smo ga dali na probu i kolegi Davidu koji je naš franšizer za Varaždin. Opel je u gradu prelazio oko 220 kilometara po punjenju pod većim teretom, a čak je i rutu Zagreb-Varaždin prešao bez većih problema, iako je baterija već bila prilično ispražnjena. Recimo da Vivaro-e može prijeći 200-injak kilometara pod većim teretom na autocesti s obzirom na to da autocesta troši više zbog otpora zraka pri većim brzinama, ali to je naravno u eko-modu s laganom nogom na gasu i s vožnjom bez klime. Načelno, ovo je dobar početak, brzo punjenje itekako pomaže da kombi može prelaziti i veće udaljenosti, što je kod naših Renaulta Kangooa i Maxi Kangooa teže izvedivo“ – objasnio je Saša.
Vivaro-e se na DC punionicama može puniti snagom do 100 kW, kao i sva električna vozila iz PSA grupacije, pa će se manja baterija od 50 kWh od 10-80 posto napuniti za manje od pola sata, a veća baterija kapaciteta 75 kWh za manje od 40 minuta.
Na AC punjačima se Vivaro-e serijski puni snagom do 7,4 kW pa će se manja baterija napuniti za nešto više od sedam sati, a veća baterija za 11 sati. No moguća je doplata za jači ‘on-board charger’ s kojim bi se Opel punio s 11 kW snage pa se samo punjenje može smanjiti i za tri i pol sata.
„Ovakvo vozilo će biti dobar izbor za sve servisere koji većinom rade u gradu i okolici, a povremeno imaju potrebu otići i na dalji put te za dostavljače koji dostavljaju manje volumene. Nama u MBE-u posao raste, dobijamo sve voluminoznije i veće pakete pa se sada još nismo odlučili na kupnju. Pričekat ćemo malo veće zapremine tovarnog prostora, čak i po cijenu malo manjeg dosega. No ne sumnjamo kako ćemo ovakve kombije, kao i sestrinske modele Peugeota i Citroëna uskoro viđati po svim gradovima, mahom s naljepnicama kurirskih službi poput GLS-a, DPD-a i ostalih“ – dodao je Saša Cvetojević.
Odlična stavka ovog kombija je jako velik kut zakretanja kotača pa pri polukružnom okretanju, skretanju u uske uličice ili pak jednostavnom okretanju na mjestu, nije potrebno uzeti toliki luk. Također, Vivaro-e ima i nekoliko gadgeta koji poprilično olakšavaju svakodnevno korištenje i za koje smatram da bi svim vozačima dobro došli u kombijima.
Prvi gadget je, naravno, kamera za vožnju unatrag što nije nikakva nova tehnologija, ali se jako rijetko viđa na dostavnim kombijima, a izrazito pomaže jer isti nema središnji retrovizor. Vivaro-e za kombi ovakve veličine ima dosta male retrovizore, ali odličan gadget je senzor za mrtvi kut koji također itekako olakšava vožnju.
Treći gadget, koji se relativno rijetko vidi i na novijim automobilima, je head-up display. Na prvu je to možda malo bilo smiješno vidjeti u dostavnom kombiju, ali onda se sjetite da njihovi vozači godišnje prelaze najviše kilometara i da je vrlo korisno da ne moraju skidati pogled s ceste.
Konačno, početna cijena za Vivaro-e u „L“ dostavnoj verziji i s manjom baterijom iznosi 322.164 kuna, a ovakva verzija s većom baterijom 75 kWh ima početnu cijenu od 379.848 kuna. Cijena svakako nije mala, ali uz državne poticaje se već bliži cijenama Vivara uz osnovni dizelski motor s tek 102 konjske snage.
Također, ovdje svakako treba uračunati i dugoročne troškove poput goriva i održavanja jer bi se električni kombi poput Vivara-e, e-Jumpyja i e-Experta već nakon godinu-dvije korištenja mogao itekako isplatiti, a pogotovo ako u svojem poslovanju imate veću flotu dostavnih kombija.
Naravno, ako se odlučite na kupnju Vivara-e ili bilo kojeg drugog Opelovog električnog modela, nemojte zaboraviti da članstvom u Strujnom krugu možete ostvariti popust vrijedan više od 22 godišnje članarine.
Written and photos by Tin Koren, secretary general of Strujni krug